Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 940 ggr
Zofie
2015-10-15 00:24

Att para kaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Delar mitt inlägg från facebook :P 

Det här med att para kaniner, det är inte så lätt som man tror. Iallafall inte om man själv planerat en parning, tjuvparningar då går det med en gång på de mest uppfinningsrika sätt.

Jag har ju min förkärlek till harkaniner. Dvärghare, Belgisk Hare, korsningar med dessa. Vad dessa raser har gemensamt är att honorna alltid ska hålla på att springa runt. Även när de är enormt brunstiga. Och hanarna, ja, de tycker bara att honorna är intressanta att para om de springer.

Så nu sitter man lite i ett dilemma när man har en oparad kanin, som är också är lite osäker. Hon är superbrunstig, och knorrar så fort man ens tittar på henne. Men så fort hanen kommer i närheten så springer hon runt, YESS tänker hanen, och blir ännu mer på. Så håller det på i 10 minuter, och då blir honan SUR på hanen för att han inte tillfredsställer hennes behov. Och då backar han, självklart, det förstår jag också.

Då kommer jag där med morot, tänker att jag ska lugna ner honan lite så att båda får stöttning. Men nej," det går ju inte" säger hanen. Hon ligger ju still! Då kan man inte para.

Alltså, ARGHHHH, jag blir TOKIG. Nu är det så att jag vill ha en kaninunge efter dessa två individer och då tycker jag att de ska ta och försöka vara mig till lags. Är det så mycket begärt?

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
Zofie
2015-10-15 16:29
#1

Theo vill ha mys och romantik, Lycka blir irriterad och visar hur det ska göras. Theo ser allmänt förvirrad ut när Lycka knorrar och trillar av.

Blir mer luftjuck, inte mycket som händer. Lycka lägger upp sig så fint och ordentligt men Theo får ändå inte till det.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Zofie
2015-10-25 07:06
#2

10 dagar idag sen lyckade parningar, och jag är 95% säker på att Lycka är dräktig då hon blivit en manisk grävmaskin. Är såååå taggad på denna kullen, kommer nog bli den bästa jag har haft hittills. Plus att det är så mycket nostalgi bakom den, min första hoppkanin var kullsyster till hanens pappa. Jag var själv med och gjorde pappan, föreslog hane och var där vid parningen.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

louise1993
2015-10-28 15:26
#3

Håller tummarna att det kommer smått! :D

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

iWontBite
2015-10-28 21:39
#4

hihi, de där öronen ❤️ Jag håller tummarna!

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Upp till toppen
Annons: