Annons:
Etikettallmänt
Läst 1013 ggr
Zofie
9/25/15, 11:42 AM

Terrier... och innekanin

Jag har fått ett problem.

Jag inbillade mig dumt nog att terrier och kanin inne skulle vara en bra idé. MEN, terriern (12 veckor) visar tydligt att hon vill äta kaniner :P

Just nu går det bra, när min överaktiva kanin är ute på foder för att få kull. Laika har inte så mycket emot att vara i buren,  men sen? Hur ska det gå? Humla kommer bli så mycket mer begränsad. Jag inbillar mig att jag kan träna hunden såpass att hon kanske kan lära sig att ignorera, men just nu känns det rätt hopplöst. 

Jag har inte heller möjlighet till jättestora burar, så det är också lite av problemet. Så motionen utöver buren blir koppelmotion (om nu inte hunden börjar uppföra sig), och när barnen inte är hemma, i barnens rum. Det känns så taskigt dock mot Humla som vill vara där man själv är. Hon tycker inte det är så kul att skutta lös i barnens rum, instängd.

Jag tror helt enkelt att jag tagit vatten över huvudet. Någon som har förslag på hur jag ska träna hunden? Eller hur jag ska gå tillväga för att få Humla nöjd även i framtiden, kanske lika bra att fortsätta ha henne ute på foder tills jag vet att valpen funkar med den lugna kaninen jag har? Så jag inte tar hem henne och så får hon ha ett mer trist liv i buren? 

Jag vet inte, alls…

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
Storip
9/26/15, 5:59 PM
#1

Om hunden går med munkorg när kaninerna springer löst? 😃

Vet att Ceasar Millan lyckades få en hund att ignorera frigående höns, trots att hunden tidigare jagat/ velat äta hönsen. Kanske hunden behöver en "avledande manöver", tex aktiveringsboll med godis i?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Zofie
9/26/15, 8:32 PM
#2

#1 Detta är alltså en 12 veckor gammal valp, jag sätter inte munkorg på henne för att kaninerna ska få springa löst i lägenheten. Det är rent av elakt. 

Jag kommer så gott jag kan, att träna in att kaniner ska man ignorera, och belöna det beteendet. Det funkar likadant med godis, du kan träna en hund till att ignorera godis. 

MEN, nu visar hon såpass starka tendenser till att vara skarp och ha jakt i huvudet, så jag är tveksam till om två månader räcker till att befästa ett sådant beteende. Om två månader får jag hem min superaktiva, bortskämda hoppkanin igen. Och hon mår inte bra av att sitta i bur mer än nödvändigt. Det är DÄR problemet ligger. Hur jag ska kunna kombinera så att båda (alla) djuren får må bra.

Jag känner att jag sitter i kläm när det kommer till min Humla, hon är den underbaraste kaninen jag ägt, men om jag inte kan tillfredsställa det behov hon har? 

Jag funderar därför, är lite i valet och kvalet, om jag ska låna ut Humla på foder en tid, tills jag vet att valpis kan uppföra sig runt kaninerna. Så att hon fortfarande kan få det liv hon förtjänar, under tiden jag jobbar med valpen. Laika är mer tillfreds med situationen, för hennes del är det lyx att ha en sån stor bur för sig själv ;)

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Storip
9/27/15, 4:55 PM
#3

#2 Nej, sant..kanske taskigt med munkorg.

Men när hunden inte är hemma, dagmatte/långpromenad? Kanske kaninerna kan springa lösa?

Eller när hunden är trött/sover (för valpar sover väl ofta?) så kan kaninerna vara ute?

Bara en tanke, ha hunden i koppel medan kaninerna springer lösa?

Finns No-bite spray, kanske det kan vara ett alternativ?

Det enda jag kommer på för tillfället…

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Zofie
9/27/15, 5:29 PM
#4

Humla, min juvel, är van vid att vara lös minst ett par timmar om dagen. Sekunden jag öppnar kaninburen så vaknar valpen med hög förväntan. 

Koppel får jag använda under träning, så att hon inte kommer åt. 

Valpen får ännu inte ta långpromenader och är inte hos dagmatte då någon av oss ägare alltid är hemma. 

Ska jag spreja kaninen med No-Bite spray ;) ? eller vad var tanken… haha.

Tack för dina svar…

Lutar åt att jag letar upp något trevligt foderhem åt Humla där hon får tävla lite mer aktivt tills jag fått ordning på hundskrället :) . Längtar tills jag bor så att kaninerna kan vara ute… :)

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Storip
9/27/15, 5:35 PM
#5

Vet bara att det finns No-bite spray, har ingen aning om hur man använder det ;P något på hund.ifokus kanske vet?

Måste bara fråga, hur liten är valpen respektive hur stor är Humla? Tänker att om Humla är större än valpen och Laika mindre än valpen kanske valpen är rädd för större kaniner?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Zofie
9/27/15, 8:53 PM
#6

#5 Nikki är 3,5 kg tung i nuläget. Kaninerna 1,6 resp 2,3. Humla är den större.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
Storip
9/30/15, 6:55 PM
#7

#6 nu har jag slut på ide´er…

Lycka till och hoppas allt löser sig!

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Zofie
9/30/15, 8:40 PM
#8

#7 Tack för alla förslag, ska jobba på detta med att jag "äger kaninen" och att man bara få titta men inte röra :)

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

iWontBite
10/4/15, 11:17 AM
#9

hmm, lurigt det där, men jag vet att folk har haft både riktiga jakthundar som jagar hare ute och kaniner tillsammans hemma, och det har fungerat bra för de visste att kaninerna hemma är familj.
Det tipset jag minns när det gäller att få hundar att förstå vad som är en ny familjemedlem (så att säga) är att allihopa går på promenaden tillsammans. Det är något som "flocken" gör. Det kan vara lite klurigt att få med kaninen i koppel så jag vet inte om det går att köra den i en vagn/bur på något vis så att hunden fortfarande är medveten om att kaninen är med.
Men hundmänniskorna har säkert massor av bra tips på hur man gör för att träna bort det där, det borde inte vara så stor skillnad på att träna att låta kaninen vara och till exempel katten!

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Upp till toppen
Annons: