Annons:
Etikettharkorsningar
Läst 769 ggr
Zofie
8/26/15, 10:08 AM

Hitta ny hane?

Okej,

Nu så försvann hanen jag hade funderat på. Då han avled, bara några dagar innan jag hade tänkt para. Och just nu känner jag mig självklart så less att jag känner för att skita i allt vad avel heter. Att hitta hane som uppfyller alla krav man har är så svårt, Spöket han hade allt.

Men, jag tänker att jag berättar vad Humla är för någon kanin, och lite vad jag söker, kanske vet ni om någon hane som jag kan para med? För jag har låst fast.

Humla är 2,4 kg tung. Fint huvud, men grov vädurskropp. Hon är japan, med chinchilla-anlag och eventuellt blåanlag. Humla hoppar fint  med stora hopp och söker själv mot hinder, hennes nackdel är att hon lätt blir brunstig runt andra kaniner. Humla har ett fantastiskt psyke, utan dess like, pussas och är rakt igenom helgo. Charmar alla hon möter. Hon är medelsvårklassad med 2 pinnar i rak, och 1 pinne i krok. 

Det jag söker? Ja, en hane som är som Humla fast mer hare? Mentalt är Humla allt jag kan önska mig, storleken tycker jag är perfekt. Jag föredrar belgiska harens typ, men dvärgharens känslighet tilltalar mig. Jag har svårt för superenvisa kaniner. Jag vill ha en hane som hopptävlat, och som är minst medelsvår med pinnar. Om det är kaf eller skhrf spelar ingen roll. Viktmässigt spelar det ingen roll, men gärna runt 2 kg (+- 1 kg är okej).  Om jag får vara riktigt kräsen så är 50% hare det lägsta jag kan tänka mig procentuellt. En klar bonus är om hanen är mantlad, eller har gul/zobel/blå-anlag.

Vet ni om någon hane som passar in på beskrivningen?

Blomvisslare "Humla"

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
Ellen Thomé
10/28/15, 8:30 PM
#1

Jag har skickat meddelande :)

Upp till toppen
Annons: