Annons:
Etikettallmänt
Läst 1985 ggr
iWontBite
2015-08-02 11:45

Vad övertalade dig?

Vad var det du fastnade för hos haren? Vem/vad övertalade dig att det här var den optimala typen av kanin?

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Annons:
iWontBite
2015-08-02 11:58
#1

Personligen tävlade jag hoppning i Tvåstaddal KAF under 2006-2007 då harar blev lite av "modegrejen" 😉Projektet Sverigehare hade sina glansdagar och de gav några riktigt fina hoppkaniner. Min första hare var en dvärgharekorsning på hela 1.6kg från Anette Kilhberg, så annorlunda mot de zookaniner jag var van vid - hon var superkänslig i kopplet och sprang på. Jag tror hon vann båda de tävlingarna när hon tog pinnar. Tyvärr blev hon inte speciellt gammal, och jag vet inte vad som hände eftersom jag var bortrest :(
Men någonstans där så etsades det in i mig att det var den här typen av kaniner jag ville satsa på, om jag någonsin skulle avla mot någonting. Paradisets Kaniner hade de perfekta kaninerna.
Det tog ett tag innan jag hade "bytat ut" mina vädurar mot harar, men helt plötsligt satt jag där - och jag tycker det är helt fantastisk vilka vackra djur jag har fått omringa mig  med!

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Zofie
2015-08-02 12:09
#2

Jag hopptränade hemma med mina små lejonhuvade kaniner, tog kullar ibland och la alltid upp bilderna på bukefalos och frågade om färgbenämningen (oj vad längesen). Fick där alltid hjälp av Paradisets Kaniner, och så småningom bjöd de in mig för att hoppträna. Blev helt såld på deras vackra harar, och när  M frågade mig om jag ville ha Paradisets Älskade Copernicus på foder så sa ja jag direkt, dessvärre så klickade vi inte riktigt. Så när M skulle sälja hans syster Pia så sa jag att jag ville ha henne istället. Och OJ vilken kanin, hon var mitt i värsta tonåren när jag fick henne men så rolig. Hon hoppade allt, tvekade aldrig, och med henne tog jag pinne efter pinne. Blev lite vädurar därefter men det har alltid varit haren som stått mig närmast.

Fick hem Pias halvsyster för några år sen, tog två kullar på henne, varav den sista nu ägs av iWontBite här på iFokus, skulle behållt henne egentligen, men hamnade i en livskris i samma veva så då fick hon flytta. I oktober förra året så tog jag hem en "hare" igen och nu vet jag att jag aldrig kommer vara utan en hare igen, nästa år blir det mer harbebisar.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

[RC1393]
2015-08-02 21:40
#3

Jag har tyckt att de varit (ursäkta) fula🤐 Främst dvärgharen med sina förhållandevis enorma ögon. Sen såg jag allt mer av hararna (endast bild dock) och började tycka de var okej, till slut var de rent av vackra. Ögonen som jag så innerligt hatat och den slanka kroppen som jag också ogillat sålde in sig hos mig. Åkte på LU i vintras och hade inte tänkt köpa med mig någon kanin hem, men så tittade jag för första gången live på dvärghararna och de sålde in sig direkt. Fortfarande osäker om jag verkligen skulle köpa en kelkanin till (föder upp dvärgvädur annars) och med funderationen om rasen verkligen passade mig så ringde jag mamma. "Får jag köpa en kanin till?" "Gör som du vill". Fel svar😎  Nu sitter världens härligaste skrutt hemma i min kaningård!😍

louise1993
2015-08-06 17:45
#4

För mig var det Paradis-hararna som fick mig på fall. Jag tyckte de var så oerhört vackra och ville länge ha en. När jag väl gick min Ayax var jag helt fast och hararna har bara blivit fler. Skulle inte kunna vara utan dem heller, förutom det vackra utseendet har de ett lynne som jag trivs väldigt bra med :D

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Papaya
2015-08-11 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Alltså… jag valde inte så mycket i början, haha. Tidigt 2009 blev jag förfrågad om jag hade möjlighet att ta emot en hankanin som gården inte skulle kunna ha kvar. De i sin tur hade tagit emot honom några veckor tidigare efter en massiv frisläppning av en djurskyddsinspektör.. knepig historia det där. Hursomhelst, hem kom en mycket nyfiken och vänlig hare som jag döpte till Benjamin! Några månader senare fick jag ta emot ytterligare 4 harar, som blivit övergivna av sin ägarinna. Den ena (dvärghare) åkte till LU 2010 (där taket rasade in pga snön..) och kom sedan hem med magen full i bebisar efter sitt lilla äventyr, där behöll jag 2/4. Vid detta laget var jag helt och hållet fast för hararna.  Deras utseende, intelligens och lekfullhet gör det omöjligt att inte älska dem! 😍

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Zofie
2015-08-11 23:18
#6

#5 Jag håller med dig Papaya!
"Deras utseende, intelligens och lekfullhet"

En hare är smart, de är oerhört vackra och unga högt upp i åldrarna. Finns det något att inte älska?

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
Upp till toppen
Annons: