Annons:
Etikettbelgisk-hare
Läst 886 ggr
[Lollo 97]
2014-12-10 16:51

Belgisk hare

Hej, jag hade tänkt skaffa mig en belgisk hare till våren. Är det något speciellt med den rasen man bör tänka på?

Annons:
Evelina!
2014-12-10 17:06
#1

De är smarta, uppfinningsrika och framförallt envisa! Det bör man ha i bakhuvudet när man skaffar hare, liksom att de kan bli stora och därtill kräva mycket utrymme. De har dessutom lång kropp i förhållande till andra raser, minns själv när jag lyfte en hare för första gången att det kändes nästan lite obehagligt. Fick - när jag skulle köpa hare - rådet att skaffa en hane som första-hare då honorna tydligen kan vara lite bitchiga. Så av renrasiga harar har jag själv bara erfarenhet av hanar, men de jag mött har varit otroligt trevliga. Se dig också omkring efter en bra uppfödare, finns tydligen en del man bör passa sig för, enligt min källa (kanindomare som träffat på måååånga harar och själv haft dem), som avlar på inte så trevliga individer.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

RebeccaG
2014-12-10 19:10
#2

Jag kan inte annat än att hålla med #1
Jag har & föder upp belgisk hare och dem är helt underbara, men vissa honor kan vara lite bitchiga😛
Du bör tänka på att dem är rätt stora, mina är mellan 3,5-4kg och väldigt långa + att många inte är så förtjusta i att bli burna. Vet att mina inte heller är några "gulligull & snuttegos" kaniner. Dem sitter gärna och gosar en stund, men efter ett par minuter räcker det. 

Min ena hona har också väldigt lätt att bli understimulerad. 
Vi springer ett par km om dagen, så gott som varje dag + mental aktivering. Får hon inte stimulans blir hon lätt butter och tjurig, men som sagt aldrig elak. 

Sedan kan jag meddela att dem är mer än lite envetna😂
Har dem bestämt sig för en sak(t.ex. "jag vill inte hoppa") så kan man inte göra mycket åt saken, det går liksom inte att tvinga dem till någonting. 

Som nämnts så otaligt många gånger:
Harar är lite speciella, men helt underbara❤️

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Lollo 97]
2014-12-10 19:17
#3

Okej, då vet jag. Det låter då inte som en kanin för mig. Men dom är ju väldigt fina så jag blev ju kär direkt jag såg en ❤️

Kanske får bli en annan ras då :) 

Tack för att ni svarade så snabbt också ;)

juliafrojd
2014-12-17 23:32
#4

Dom vit rödögda är i regel lugnare än de andra.

Papaya
2014-12-28 15:12
#5

Personligen känner jag att en gång hare - alltid hare! Jag har inte införskaffat en enda kanin som inte haft hare i sig efter att den första harkorsningen kom till mig för sju år sedan. Om du tycker att det låter som att den renrasiga belgiska haren kanske är lite 'för mycket' så kan det vara ett säkrare kort med en harkorsning. Harar är otroligt intelligenta och uppfinningsrika, stora som små. Det är helt enkelt en kanintyp att bli förälskad i. Sedan är de ju galet vackra! 😍

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

RebeccaG
2014-12-30 22:47
#6

#5 Det håller jag med om❤️
Har man haft hare en gång så e det "kört" ;) 

Som du säger finns det många underbara harkorsningar, så ifall TS nu känner att renrasigt inte är helt rätt så kan man aldrig hamna fel med en harkorsning :3

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
Upp till toppen
Annons: