Annons:
Etikettköpes-säljes-och-transport
Läst 687 ggr
Zabbio
6/3/14, 2:12 PM

(S) Korsningar B. Hare/sv Päls samt rena harar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har flera otterfärgade harkorsningar och en helsvart. Alla hanar.

Pappan är Loki, tanfärgad belgisk hare, som springer lös på gården och kommer fram för att bli klappad och få godis :)
Mamman är Duntistel, Svensk Pälskanin. Den tamaste av mina honor och som bor i kolonin med övriga.

Dessa ungarna är trevliga att ha och göra med, de lär bli 3-4kg tunga som fullvuxna och är nu 9 veckor. De bor ihop i en utebur (4.5kvm), låter sig klappas, kommer fram vid fodring och är nyfikna och trevliga.

Det finns en kull renrasiga belgiska harar - utan papper - också. Jag måste kolla födelsedatum men de bör vara leveransklara (8v.) nu snart, om de inte redan är det. Också de hanar, flera viltröda och en tan färgad. Samma pappa som kullen ovan.
Deras mamma är dock inte rastypisk, men ska ha haft stamtavla och vara renrasig officiellt sätt. Nu får ungarna inga papper oavsett vilket, men hade det funnits en annan  ras inblandad hade jag i så fall kunnat säga det ;) Hon är ganska massiv för att vara hare.
Hon har också blivit aggressiv vid dräktigheten, troligtvis pga att hon känt sig stressad av att bo i grupp. Hon bor ensam nu när detta visat sig, naturligtvis, och har lugnat sig något. Hon ska enligt utsago ha varit väldigt trevlig tidigare och var trevlig mot mig och de övriga kaninerna i början, så den utsagon litar jag på. Dock har hon tidigare bott själv, sp förmodligen kände hon ett större behov att hålla sin del av kolonin skyddad  mot de andra honorna när hon fick ungar i grupphållning. Mina övriga honor brukar istäället hjälpas åt med uppfostran och trivas med att ha stöd av varandra.
Ungarna i denna kullen är hoppiga och nervösa, förmodligen på grund av mammans beteende. Hon har varit en super mamma till ungarna men väldigt beskyddande.
Egentligen vet jag inte om jag vill sälja den kullen till sällskap, och naturligtvis inte till avel då de dels inte har papper och dels inte idealt temperament. Men de finns i alla fall, så om någon känner att de vill tämja spralliga små harungar så..  De är nyfikna och har inte visat någon aggressivitet, men de är skygga. Det går att plocka upp dem och klappa vissa av dem när man nyss gett dem mat och de verkar lugna sig lite efter hand som de växer och blir mer självständiga, men de kommer inte fram som den första kullen gör.

De finns i NV Skåne och jag tänker mig 350kr styck. Även för den vildare kullen - de ska inte betraktas som slit och släng varor de heller ;)

Bilderna är på den första kullen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Upp till toppen
Annons: