Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1044 ggr
Ellen Thomé
3/5/14, 7:52 PM

Förväntade färger

Det blir antagligen en hane från PippiAdolfs kaningård som får bli partner till Alva :D 

Jag har en liten undran angående vad det kan bli för färger på ungarna, jag vet att det finns folk som är superduktiga på det här med färger på sajten så om ni känner för det får ni gärna hjälpa mig :)

Alva är viltrödbrokad övermantlad med en viltröd pappa och en viltblåbrokad wienerbärande mamma, hennes farmor, farfar och morfar är också viltfärgade, hennes mormor är vit blåögd. 

Vad tror ni att det kan bli för färg på ungarna om jag parar henne med en tan svart, svart, vit respektive viltröd hane?

Tack på förhand! :)

Annons:
hjartelyckanskaniner
3/8/14, 10:41 AM
#1

Beror på vad hanen bär på. Är hanarna renavlade eller har andra färger bakom sig?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[Guldvingens]
3/8/14, 2:24 PM
#2

Det enda du kan få säkert är viltgrå rödförstärkt och viltröd, då du inte vet om Alva bär något vikande på A-locus eller G-locus.

Ellen Thomé
3/9/14, 3:03 PM
#3

Okej, hanarna är renavlade :) Okej, då blir det lite överraskning när ungarna kommer helt enkelt, men vad bra med viltgrå rödförstärkt och viltröd, de färgerna tycker jag är så fina.

Vad är A-locus och G-locus? :)

[Guldvingens]
3/9/14, 3:30 PM
#4

En viltgrå kanin är A_ B_ C_ D_ G_
En vit rödögd kanin är aa __ __ __ __ <- alltså, vikande på a-locus
En svart tan kanin är A_ B_ C_ D_ gogo <- vikande på g-locus

För att du ska få tan/otter så behöver Alva ha antingen enfärgsanlag eller otteranlag, eftersom ingen av hennes föräldrar är något av dessa så kan man inte med säkerhet säga att hon har det. Skulle hon ha enfärgsanlag och du parar henne med en Tan Svart så kan du få tan/otter också. 

Skulle hon bära på zobel från någon kanin längre bak i stammen så kan du med en vit rödögd få viltzobel brun utöver viltgrå/viltröd.

Skulle hon ha både enfärgsanlag (gg) och zobelanlag (Aam) och hon paras med en Svart Tan som har rödögdanlag (Aa B_ C_ D_ gogo) så kan du få brun zobel white, viltzobel brun, viltgrå/viltröd och svart tan/otter. 

Men eftersom vi inte vet vad hon bär dolt, förutom blåanlag (vilket inte hjälper dig något här då du ska para med en renrasig belgisk hare) så kan jag inte säga något mer än att du kan få viltgrå/viltröd.

Hoppas jag inte gjort dig mer förvirrad :) Jag är inte känd för att vara pedagogisk när jag lär ut genetik xD

Ellen Thomé
3/10/14, 2:14 PM
#5

Hm, okej jag förstod nog ungefär i alla fall, det var bra beskrivet, det är bara det att jag är så okunnig på det här med genetik ;) Okej, då har jag lite koll på vilka färger det kan tänkas bli i alla fall, tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: