Annons:
Etikettharkorsningar
Läst 2112 ggr
Zabbio
1/23/14, 10:41 PM

Nu kom det ungar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag gått och kinkat  över att haren varit svårflörtad med damerna, och så plötsligt har jag inte mindre än TVÅ kullar födda efter honom, med en dags mellanrum!

Den ena var inte helt oväntad, han har ändå bott med Sotöra några veckor och för nån vecka sedan tyckte jag att hon såg/verkade dräktig ut, även om jag inte lyckades hitta nåt när jag kände lite försiktigt. Men sen var där plötsligt ett bo med massa ungar och hon har skött det helt exemplariskt! :) Ungarna är 50% Belgisk hare, 25% Tysk jätte och 25% Svensk Päls. (Pappan flyttade till egen bur igen för ett tag sedan, innan ungarna fötts) Men den kullen var väl rätt så planerad. Visserligen lite ''tar det så tar det, annars får det vänta tills våren" men man sätter ju inte ihop en hane och hona utan att förvänta sig ungar.

Däremot den andra kullen var helt oväntad! Ren tur att hon födde dagen innan jag städade igenom hela buren, annars hade de nog varit en vecka gamla innan jag hittat dem. Jag brukar inte kolla inne i bona så mycket, fast hade väl i och för sig reagerat när hon täckt hela ingången med halm. Först var jag osäker på vem som var pappan, mindes ingen parning (och det är egentligen tätare inpå hennes första kull än jag velat så det var konstigt att hon skulle vara parad), men när viltfärgen började komma upp blev det ställt utom allt tvivel, han är den enda viltfärgade jag har :) De måste ha smitit åt sig en kärleksstund när hon var inne och diade sina andra ungar (separerade dem ju av olika anledningar), även fast jag inte märkt nåt och tyckt att jag hade hyfsad koll. Och haren inte alls verkade intresserad. MEN - det är en kombination jag blev väldigt glad över, jag hade nämligen tänkt ta en sådan kull senare och spara en unge som avelshane eftersom den hade blivit obesläktad till de enfärgade honor jag har, och jag gärna vill ha en brokad hanne. Men vill inte blanda brokat med brokat. Så det var ju faktiskt en lyckad tjuvparning :) 50/50 Belgisk hare och Tysk jättescheck.

Men jag har lite skuldkänslor över bristen på koll. Hon skulle ju haft extra foderransoner osv om jag vetat om det, och jag brukar vara väldigt noga med att skriva upp om det riskerats en parning och inte lämna det helt vind för våg. (Sotöras kull var ett undantag, och planerad på så vis att jag visste att hon förmodligen skulle bli dräktig, men inte exakt när på veckan).

Bägge kullarna verkar friska och fina. Snabb räkning fick det till sammanlagt 15 ungar. Det ska bli roligt att se hur de blir i kroppen och när de studsar runt! :)

I helgen tänkte jag separera hanarna ur mina lite äldre kullar och flytta ut dem. Jag ska göra i ordning stora utehagen, sätta in de två nya bona/husen jag byggt och göra det trevligt för dem. De får lite större yta än de har just nu (ca 9kvm till 6 ungkaniner). Sen ska jag bestämma mig för om någon/några unghonor ska få flytta ut till den mindre uteburen (4,5kvm).. men de får nog bo i kolonin tills vidare. Jag ska inte spara alla, men vill se lite hur de år ihop och vill undvika att de vänjer sig vid att ha hela kolonin på två-tre stycken, då kan det bli svårt att introducera nya. Är de däremot 5-7 stycken brukar det gå lättare eftersom de inte blir riktigt lika tighta med varandra utan lär sig att dela. Jajja, lite funderingar från min sida. Men jag är väldigt spänd på hur de här ungarna kommer  utvecklas! Det är första kullen med "alla" tre raserna som jag vill kombinera och få det bästa ur, så det är spännande! Även min första viltfärgade kull :)

Men nu ska töserna få lite paus och vila upp sig några månader. Ja.. efter att de är klara med småbarns-föräldrandet.. ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Guldvingens]
1/24/14, 12:52 PM
#1

Säkert på att TJS honan inte är järn? Vet att min hona är efter en engelsk scheck "svart" men som visade sig vara enfärgat järngrå. Och då blev det järngrå ungar.

För det ser ut som att du har järngrå ungar där i bo :) Och då borde din hona mest troligt vara enfärgad järngrå schecktecknad, en enfärgad järn ser ut som svart :)

Grattis till dina små!

Zabbio
1/24/14, 5:43 PM
#2

Jag har ingen aning? :) Vad är det för anlag?

Jag vet att i hennes kull fanns det blåa och svarta scheckar och någon helblå/grå..

Och jag vet att hon själv är genetisk vitscheck (de ungar som inte är brokade kommer från en annan hona, även hon svart - enfärgad tysk jätte och svensk päls var hennes  föräldar.) Så jag tror inte att hon är det (det är nog de icke-brokiga som är ljusare).. så vida inte järn ligger även hos Svensk päls?

Kan färgen bero på vilket stadie pälsen är i? Den växer ju i bälten?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Guldvingens]
1/24/14, 6:08 PM
#3

#2 Oavsett vad så ser jag ungar med färg i öronen på bilden.n Och ungar med färg i öronen är antingen järn eller enfärgade. Och efter din belgiska hare borde du inte få enfärgat, då det inte finns enfärgade hanar, tanar med dålig tanteckning. Men även tan har ju viltzoner i öronen så det kan det ju inte heller vara.

SÅ mest troligt är ju då att den honan som gett ungar med färg i öronen är en enfärgad järngrå, och därmed ser svart ut. Genkoden för det är A_ Be_ C_ D_ gg 

Vilket innebär att med din viltröda hare så kan de komma järnfärgade ungar A_ Be_ C_ D_ Gg

:)

Zabbio
1/24/14, 6:50 PM
#4

ja, det vita som inte fanns i alla öron förbryllade mig med :) Vissa har mycket vitt och andra lite vid hörselgången.. men den ena på bilden verkar inte ha något alls.

Hur ser järn och vilt ut ihop?

Tycker att det verkar märkligt att de skulle ha järn.. om nu inte svensk päls svarta kommer från järn.. med tanke på den väldigt begränsade genpolen..

Men jag uppdaterar med bilder efterhand och hoppas på fler goda råd och funderingar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Guldvingens]
1/24/14, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bifogar en bild på min järngrå (mörk) hare med genkoden A_ BeB C_ Dd Gg

Hon är efter en engelsk scheck, som sades vara svart, men som egentligen var enfärgad järngrå schecktecknad (A_ Be_ C_ Dd gg Kk). Hennes mamma var en viltgrå rödförstärkt harkorsning utan avvikande anlag (AA BB CC DD GG y1y2).

Resultatet blev då min Siri, en till synes svart hona, men som är järngrå :) 

Hon har enbart lite stickel i nacken som avslöjar att hon är järn ;)

[Guldvingens]
1/24/14, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bild på henne med hennes järngrå unge :)

Annons:
Zabbio
1/24/14, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hon och ungen har ju tydliga bruna nyanser som jag aldrig sett hos mina honor eller ungar. Men ungarna i denna kullen har samma bruna nyans! och inga viltfläckar. Hur kommer det sig att jag aldrig sett den brunsvarta förr men att ungar i bägge kullarna har den? kan den ligga hos haren? bifogar bild :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
1/24/14, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

viltfält eller vad det heter menar jag :) andra ungen med magen. andra honans. inget vitt i örat och har brunt i nacke och på tygg. alla mina andra kaniner har alltid varit korpsvarta överallt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Guldvingens]
1/24/14, 8:10 PM
#9

Men Sotöra var väl 50% TJS? 

Enfärgad järngrå är en svart kanin utseendemässigt, de har inte ens stickel som en vanlig järngrå har. Så mest troligt är väl Sotöra enfärgat järngrå, som hon ärvt efter sin förälder som är TJS. Eftersom att din TJS uppenbart gett järngrå så är hon ju också enfärgat järngrå schecktecknad.

Järn kan bara ligga dolt hos gula kaniner, annars så är kaninen järnfärgad. Din hare är viltröd, och är därmed inte järn. Men kaniner som ser svarta ut kan vara enfärgade järn, det är det som är så klurigt.

[Guldvingens]
1/24/14, 8:11 PM
#10

Artikel om järn-färg, kanske den ger lite klarhet: http://harkaniner.ifokus.se/articles/51ce8bd5ce12c44e8d006c4c-jarnfarg?articles-1

Zabbio
1/24/14, 8:44 PM
#11

ska läsa artikeln :) Det är två honor, en vitscheck ren tjs. Att hon är dubbeljärn kan jag köpa :) Fast hon har bara gett helsvarta brokade ungar. Utan brunt alls. Men den andra honan är ju korsning tjs och svensk päls och för dubbelanlag borde hon ha ärvt från bägge föräldrarna? Vad är de oddsen, hur vanligt är det? eller enfärgad järngrå svart enfärgsanlag+järn?och i så fall ser dessa ungarna annorlunda ut eftersom de har järn x vilt? intressant att två helt obesläktade honor har samma anlag när de inte borde ha det :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
1/24/14, 8:47 PM
#12

nu ser jag att ungen ligger över mamman och det trodde jag var att mamman hade brunt :) sitter på telen :) ok kollade artikeln. så enfärg+järn… ja om det är relativt vanligt på tjs så är det väl mycket möjligt att bägge har det :) Tycker bara att det är roligt! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Guldvingens]
1/24/14, 9:06 PM
#13

#11 Precis, mest troligt är din TJS hona inte dubbeljärn utan helt enkelt en enfärgad järngrå (alltså, järn + svart) A_ Be_ C_ D_ gg

Eftersom det inte syns på enfärgade järn att de är järn så får man inte veta det förräns man parar kaninen med en viltfärgad kanin. Så om din dubbelbrokade TJS enbart parats med enfärgade hanar så kan hon inte ge vilt, därmed har du ej sett det innan.

Vet inte alls hur vanligt järn är på TJS, men eftersom det finns på andra scheck-raser så borde det ju inte vara helt omöjligt. Järn är ju rätt vanligt på exvis franska vädurar, vet inte om dessa raser har ett gemensamt ursprung - men som sagt. Järn verkar vara ett rätt starkt anlag, som dessutom kan ligga "dolt" länge just pga enfärg. På de viltfärgade så syns det ju på ett annat sätt. Även om min hona är ett rätt speciellt exempel, inte ens uppfödare av järnfärgade kaniner har trott på mig när jag sagt att hon är en viltfärgad järngrå ;)

Men ja, järn är ett spännande anlag. Och manteltecknad järngrå är ju bara för snyggt! Så den godingen du visade bild på i inlägg 7 kommer vara faaarlig ;) Ser fram emot fler bilder när de växer :)

Annons:
Zabbio
1/24/14, 10:18 PM
#14

Ah men det verkar logiskt :) Ett dolt anlag som nog kan vara hyfsat vsnligt kan jag tänka mig att bägge råkar ha :) Kul! Om den är en pojke får den vara kvar :p Kanske oavsett…. Bilder kommer säkert :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2/4/14, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu börjar de springa ut :) de små suddiga fläckarna….

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2/5/14, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här har vi antingen Tjalfe (om det är en hane, vilket jag tror) eller Röskva (om det är en tös) :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2/5/14, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En till :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2/5/14, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Han går ju inte att motstå!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2/5/14, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bejla, väger nästan 100 gram mer än sitt största syskon!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2/5/14, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Snotra - en hona ur Tysk jätte+svensk päls kullen som jag kommer behålla - kan inte hålla sig borta utan vill se varför Tjalfe/Röskva får all uppmärksamhet ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2/5/14, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Och de fyra mantlade på en bild :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Guldvingens]
2/6/14, 9:21 AM
#22

Tjalfe/Röska ❤️ Och såna fina i samma färg kan jag med få i min kull. Han/hon är galet vacker. Blir spännande att se hur de utvecklas :D

Zabbio
2/6/14, 10:11 AM
#23

Tack! :D Vad är det för kull du väntarpå? Om du sagt det innan så har jag glömt.. :o

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2/6/14, 12:41 PM
#25

Åhå. Spännande! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2/16/14, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Har bestämt mig för att inte behålla Tjalfe trots allt, det blir lite för  närbesläktat :)

Röskva får stanna däremot, och en liten viltfärgad hona.

De växer som bara den! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2/16/14, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En till :) De stora är fån de äldre kullarna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Ellen Thomé
2/17/14, 9:47 AM
#28

Finns det någon blå unge? :)

Zabbio
2/17/14, 9:51 AM
#29

Nej, bara järngrå, viltgrå, järngrå manteltecknad och järngrå schecktecknad :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ellen Thomé
2/17/14, 5:25 PM
#30

Okej :)

Upp till toppen
Annons: