Annons:
Etikettallmänt
Läst 704 ggr
Moppie
12/8/13, 12:46 AM

Funderar på hare

Hej!

Funderar lite på att skaffa en hare men är osäker.

Så har lite frågor ang harar så kanske jag köper en om det känns rätt :)

~ Hur brukar harar vara vid tempramentet?

~ Vill ha en hare att hoppa med samt ställa ut, Funkar en Belgisk hare bra då?

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Annons:
RebeccaG
12/8/13, 12:50 AM
#1

Jag skulle säga att det beror på individen hur tempramentet är. Vissa kan vara gudasnälla, medans andra kan vara rena h*lvetten att hantera. 

Belgisk Hare har ingen ultimat kropp för hoppning, samt att många kan vara svåra att övertyga & rent utsagt envisa som åsnor😂
Jag skulle nog hellre satsat på en blandras avlad för hoppning om du vill ha något att specifikt hopptävla med🙂

Läs gärna på lite om raserna🙂
Kolla gärna på s.k. Sverigehare med. 
Rasen är inte godkänd ännu, men det är en blandning mellan Belgisk Hare & Dvärghare, så rätt lagom i storlek👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Moppie
12/8/13, 1:04 AM
#2

#1 Okej, Sverigeharen kanske vore något :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

RebeccaG
12/8/13, 1:06 AM
#3

#2 Ja, kolla lite på det. 
Ska själv ha en Sverigehare kull, har dock inte bestämt ett datum ännu😛
Men tycker dem verkar ganska ultimata👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Moppie
12/8/13, 1:10 AM
#4

#3 Ja jag får nog kolla närmare på dom :) Får Sverigeharar ha stamtavlor?

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

RebeccaG
12/8/13, 1:17 AM
#5

#4 Dem är ingen godkänd ras än, men kommer bli. 
Så det beror på om uppfödaren sätter stamtavla på den eller inte. 

(Någon får rätta mig om jag har fått felaktig information)

Kolla här för mer info: http://harkaniner.ifokus.se/articles/50d1a1a988f472572b1228d5-sverigeharen 👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Moppie
12/8/13, 1:27 AM
#6

#5 Tack, Läste där och dom verkade bra men jag är ju fortfarande osäker :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Annons:
[Guldvingens]
12/8/13, 2:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag brukar sällan rekommendera haren som första hoppkanin, även fast det var den första typ av kanin jag köpte som hoppkanin. Hon var 50% dvärghare 25% belgisk hare 25% dvärgvädur, en hona med mängder av vilja & integritet som var ruskigt kul när man väl lärt känna henne.

Sverigeharen är som sagt ingen godkänd ras, finns ingen tidsram om NÄR den kommer bli det. Beror helt och hållet på om folk lägger manken till att ta fram djur som följer standarden vi har. Och att man då kan få dem upptagna i standarden. Som det varit nu så har intresset varit sisådär. Vilket JAG inte kan förstå, då jag tycker det är den ultimata kaninrasen.

Men visst, temperamentet kan bli sisådär - vilket vi försöker att få bort. Vi vill ha snälla Sverigeharar, så våran främsta riktlinje är att avla på snälla djur. Min hona Siri är fruktansvärt snäll, mot familjen, men sticker någon hon inte känner in handen i buren så nyper hon ifrån. Hennes dotter är också hemskt snäll, men lite egen. Det är inga kelkaniner, det får man räkna med.

Belgisk Hare är en fin ras, där du kan finna ett bra utställningsdjur - om det är det som lockar. MEN det är få renrasiga belgiska harar som presterat bra på hoppbanan. Ch Kastanj är nog den enda belgiska haren som lyckats bli CH, Trombens Elisa var svår i bangrenarna (mamma till Glädjens harkorsningar)… :) 

Man får kanske kämpa mer med en hare på hoppbanan, men när man väl får det att funka så är det SÅ värt det. Man får mer gratis med en hoppavlad vädurskorsning ;)

Upp till toppen
Annons: