Annons:
Etikettbelgisk-hare
Läst 940 ggr
Zabbio
2013-11-10 19:49

Sir Petalot ;)

Nu när jag fått hem min hare vill ja ge honom en egen tråd :)

Han är belgisk hare. Jag har namngett honom Sir Petalot eftersom  han älskar gos och mys! (pet-a-lot = kela-mycket..typ). Peta som smeknamn :) Jag var beredd på nån värsting kanin efter allt jag läst om harar och deras temperament, men han är verkligen helt underbar! Jag är så fruktansvärt glad för honom! Väldigt nöjd med att jag fick fatt i en så fin hare.. och det är inte omöjligt att det blir fler i framtiden :)

Just nu sitter han i karantän eftersom jag har andra kaniner. Han verkar helt frisk och pigg naturligtvis, men det är lättare att förebygga sjukdom än att återuppliva de kaniner som strykt med efteråt. Buren är 150x60x60, han får även komma ut i en liten hage i ena änden av hallen där buren står nu. Senare ska han flytta in i en bur på ca 2kvm med en takvåning där han kommer kunna se på det som händer i stallet och kika på damerna :)

(lagt på ett filter och ljusat upp eftersom bildkvaliteten var så dålig, men han sträckte så trevligt på sig. Han står på torv, i andra änden finns halm och hö)

I ''hagen'' :)

"Oh, jag ser min bur härifrån!"

Så vacker och glansig :D

"Kan jag klättra in här?"

"Heeeeej?" (kan man bli så lågställd? :lol: )

Lite bilder :) Tyckte att han förtjänade en egen liten tråd :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Ellen Thomé
2013-11-10 20:29
#1

Såå fin! Var kommer han ifrån? 🙂

Zabbio
2013-11-10 20:30
#2

Tack :D

Från Busebo :) Jättetrevlig uppfödare.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ellen Thomé
2013-11-10 21:28
#3

Åh, jag letar runt efter belgiska harar och jag har lämnat intresse på en hona därifrån :) Det knepiga är att uppfödningen är så långt ifrån mig då jag bor utanför Enköping (som ligger utanför Stockholm)

Zabbio
2013-11-10 21:47
#4

Åh, hoppas det löser sig med transport då! :)

Nu vet inte jag hur en hare ska se ut, men jag fick träffa dem som var där och de var väldans trevliga allihop. Har svårt att föreställa mig att någon skulle bli besviken :)

Jag bor ju bara ett par, tre mil därifrån. Väldigt glad att jag ''hittat'' den uppfödaren :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Guldvingens]
2013-11-10 23:46
#5

Vilken läckerbit! Mums!

Och ja, Busebos är suveräna! Har ingen hare själv därifrån men hon har alltid varit trevlig vid kontakt och de som jag vet köpt hare därifrån har varit nöjda med sina trevliga djur. :)

Vad ska du göra mer med snyggingen? Utöver att titta på honom och dreggla för att han är så fin ;) Haha. Det jag gör när min hare är i köket, sitter och är så faschinerad över hur vacker hon är :D

Papaya
2013-11-11 10:14
#6

Vilken fin harpojk! (med ett mycket härligt namn, haha)

Gillar typen på honom (kanske kan bli en bra hoppkanin..?) Älskar kinderna och svansen! ^^

Ska bli kul att se mer bilder på honom framöver. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Annons:
Zabbio
2013-11-11 10:29
#7

:)

#5 Tja, jag föder ju  främst upp för produktion. Men jag har en tanke att avla fram lite vackra själv-hushålls kaniner som inte är formade som tegelstenar utan har ett lite elegantare uttryck. Samtidigt som de ska ha ett supertrevligt temperament, vara nyfikna och friska, så att om någon vill köpa en som husdjur så ska de vara lämpliga även för det. Men mest är det för att de är vackra och jag har plats att ha mindre kompakta kaniner :)

Så an blir avelshanne och får dejta tyska jättescheckar, svenska pälsar och korsningar däremellan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Guldvingens]
2013-11-11 10:59
#8

#7 Åh spännande! Blir kul med lite finare kropparna på köttkaninerna, bara för att de ska bli mat behöver inte betyda att de inte kan vara fina i kroppen ;)

Ser fram emot att följa honom och få se hans avkommor i framtiden.

Upp till toppen
Annons: