Annons:
Etikettbelgisk-hare
Läst 1963 ggr
Zabbio
11/2/13, 6:45 PM

Finns Belgisk hare i Skåne?

Berätta gärna om belgiska harar :)

Finns någon uppfödare i Skåne?

Vad brukar de väga som vuxna?

Hur är temperamentet på dem?

Något som är bra att veta om rasen?

Jag tycker att de är väldigt vackra :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
11/2/13, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har hört att de ska vara livliga och kräva mycket yta, jag har relativt stora burar (ca 7kvm) och vill gärna kunna hålla kaninerna i grupp. Min tanke är att ev. skaffa en hona som får  växa upp med andra honor till en stabil grupp.

Jag tycker om att kunna sitta och iakta kaninerna när de får nya leksaker och busar, så för min del är det ett plus med en livlig kanin, och inget hinder om den inte vill bli omkringburen. 

Bild på mitt ''stall''. Lite tråkigt just då, har byggt buskar och anat, lägger in kartongger osv regelbundet också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Guldvingens]
11/2/13, 7:58 PM
#2

Jag kan rekommendera Busebos, det kan nog Dermot här med som har en hare från henne. Facebooksida: _https://www.facebook.com/Busebokaniner_ 
Funkar inte länken så sök på Busebo's Jättar

Som vuxna ligger en belgisk hare på 3-4 kg. 

Temperamentet vet jag kan vara varierande, men i huvudsak så är det en energisk kaninras med en stor portion humor. Välj uppfödare noga så får du också en snäll & trevlig hare :)

Zabbio
11/2/13, 8:15 PM
#3

Hittade den hemsidan men väldigt o-uppdaterad.. men de har fortfarande harar då? :)

Wikipedia säger 5-6kg.. men det är väl knappast den säkraste källan :) Kanske kan jag avla fram en lite större variant..hmmm.. 

Tack för info :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

dermot
11/2/13, 9:45 PM
#4

Jag rekommenderar absolut Karin (Busebos)! Jag träffade henne senast idag på utställning. japp, hon har alla harar kvar och avlar, hon har även Belgiska Jättar. Som jag förstått det så är de flesta BHarna (framför allt honorna) "enmanskaniner" och de har en hel del temperament, är rätt stor skillnad från en dvärgvädur t.ex. :P Hanarna brukar vara trevligare. Min pojk är världens underbaraste, men då har jag också hanterat honom väldigt mycket, (han har bott på mitt rum, sov i sängen och så vidare.) och han har trevliga föräldrar!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




dermot
11/2/13, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och ja, de är väldigt vackra. ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Zabbio
11/2/13, 9:59 PM
#6

Mycket vacker :)

Då kontaktar jag nog Busebos när jag bestämt mig. Vågar man fråga vad de kostar ca?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
hjartelyckanskaniner
11/3/13, 2:37 PM
#7

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

dermot
11/3/13, 4:15 PM
#8

#6 Runt 400-600:- får man räkna med.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Zabbio
11/3/13, 10:37 PM
#9

Tack för infon :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
11/6/13, 3:26 PM
#10

Jag har kontaktat Busebo och inväntar svar. Finns tydligen en hona och det är ju frestande.. fast jag tror nog att hane blir bättre för mina ändamål när jag tänker efter. :) Lade in en annons här också, annars blir det väl att vänta till vårkanten om det kommer någon lämplig unge då.

Edit - Det fanns en lämplig pojke också :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: