Annons:
Etikettallmänt
Läst 640 ggr
PetitePuma
2013-08-13 00:48

hareless

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ingen hare, därav rubriken (haha, vad fyndigt av mig…)

Skulle vilja veta lite om hur de är som husdjur! Jag har fått intrycket av att kaniner och harar är lite korkade, men jag kanske har fel?

Jag har degusråttor, om det är någon som vet vad det är så kanske ni kan ge en liten jämförelse emellan de två djuren?

Vill gärna ha en hare i framtiden, men är känslig mot mycket gråbo och mycket pälsavfall (alltså typ damm kan man säga att jag är känslig mot, får problem med ögonen och luftrören). Kan det funka i alla fall?

Tacksam för svar! :)

/M

Annons:
hjartelyckanskaniner
2013-08-13 08:21
#1

Hejsan! Välkommen till sajten! Nu har jag aldrig haft råttor så kan inte uttala mig om det, har bara passat 8st gerbiler under några veckor. Men kaniner är allt annat än "dumma" eller "korkade" :) Känner de sig påträngda/jagade så stampar de hårt i marken så att de kan varna alla andra kaniner i närheten. De kan avgöra avstångd/höjd när det gäller hoppning och många kaniner är riktigt duktiga på det! Man kan även lära kaninerna olika trick som "give me five", "stå", "puss" m.m. Vissa kaniner skuttar dessutom till en när man kallar på den. Men de kan inte leka så som man kan med hundar och katter. För det är alldeles för våldsamt för en liten kanin. Däremot ligga och titta på TV och kela är uppskattat :) Ang pälsen så beror det på vad du har för kanin. Kaniner fäller 4 gånger/år. Innan sommarpälsen, efter, före vinterpäls och efter. Sen fäller normalhårade kaniner päls som kan "flyga" runt lite då den är så lätt. Angoror ska man klippa var 3e månad, rexar ska vara bäst vid allergi då deras päls ska åka av i tussar och inte strå efter strå. Jag har aldrig hadt någon rex så vet inte om det är sant. Cashmerer fäller i knutor så de får man plocka innan det har blivit så stora knutor att de fastnar i skinnet och måste rakas av. Sen kan man ha kaninerna ute så är det inte lika jobbigt när man har spån och päls runt om sig då spånet kan damma en massa.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Upp till toppen
Annons: