Annons:
Etikettproduktion
Läst 2230 ggr
Biotoxina
2013-07-16 23:37

För eget hushållsbehov, frågor söker svar ;)

Om det går bra att fråga här, så har jag en del frågor som jag går och grubblar lite på just nu när jag har tankar på att "Producera" för det egna hushållsbehovet. Skulle också uppskatta om "ni" inte använde förkortningar, utan skriv ut hela ordet då jag är en total nybörjare på de mesta.

  1. Vilken ras är lättast att använda i produktionen och när har de uppnått bästa ålder för bästa.. vinst?

  2. Bor uppe i Västerbotten och undrar hur man skall ordna burar i vårt klimat så man slipper värmelampa el. dylikt.? (Vi har oftast -18 eller mer här dec-februari)

  3. Hur många vuxna börjar man med? Vi funderar på en hane och två honor.

  4. Tips och trick på burbygge, inredning och rasthagar?

  5. Något du önskat att du blivit tipsad om i förväg?

  6. Säljare i Västerbotten inför inköpet - rekommendationer?

Jag har läst massor, men får som inget grepp om de hela så jag tänkte ge de ett sista försök i denna tråd.

Annons:
Blåögd
2013-07-17 04:45
#1

Nu har jag inte köttkaniner men bor på samma breddgrader så några vintertips:

  • Gör burfacken så stora som möjligt. Det är viktigt att kaninerna har möjlighet att röra på sig ordentligt, så håller de blodcirkulationen och värmen uppe.

  • Vinterburarna ska upp från marken, gärna en halvmeter eller mer. Detta för att skydda både kaniner och burar från markfukt (som är värst på hösten). Tänk att det skall vara ljust och luftigt men ge ordentligt med lä och skydd från väder och vind. Planera noggrant, bygg rejält och ytbehandla ordentligt från början - det lönar sig i längden. Bra modell. Här är ägarnas byggtråd

  • För att det inte skall dra in så mycket snö när det blåser kan man ha någon typ av tyg till nätdelen som är lätt att hänga dit vid behov.

  • Fyll på rikligt med strö. Massor med halm och hö i bohusen. Det isolerar bra mot kylan. När det är riktigt bitande vill kaninerna helst bara sitta stilla med uppburrad päls i de fluffiga bona. 

  • Lär kaninerna att uträtta sina behov på låda. Att hacka loss fruset urinindränkt spån direkt från burbotten är inte roligt. Välj plastlådor med rundade hörn. Töm dem ofta.

  • Kraftfoderbehovet är större under vintern. Det går åt energi för att hålla kroppen varm. Viktigt att kaninerna inte tappar hull.

  • Här kan du läsa om vatten på vintern. Det mest kritiska vid minusgrader är om kaninen skulle bli blöt. Då kyls kroppen ned, risken för förfrusna kroppsdelar ökar och kroppen får sämre motståndskraft mot sjukdom. Så se till att vattenskålar inte riskerar att välta eller att vädurar doppar öronen i dem. (Bus i torr och yrig snö är dock ingen fara utan bara nyttigt ;)

  • Ta inte in utekaniner i värmen för att sedan sätta ut dem igen. De kan få värmeslag i sina tjocka vinterpälsar. Och börjar de fälla av sig den (det blev ju plötsligt "vår") riskerar de istället att frysa ihjäl när de sätts ut igen. Kaniner mår inte bra av drastiska temperaturväxlingar (-30℃ ute och +20℃ inne blir ju väldigt stor skillnad).

Om du ska ha kaninerna ute bör du undvika att ta kullar under de kallaste månaderna. Ungar har svårare att hålla värmen och hamnar någon utanför boet är det kört. 

Har du dem i ladugård/stall blir temperaturen jämnare och de blir inte lika utsatta för vind och snödrev. Dock så är det ofta både fuktigare och mer dunkelt (och vi har ju redan få ljustimmar som det är här uppe på vintern).

___________________________________

Hoppas att det inte blev alltför rörigt, det är inte svårt egentligen utan väldigt logiskt när du väl är där. Kaniner tål kyla bättre än värme och gör man rätt är det inga problem. Alla mina kaniner har bott utomhus, här är det ned mot -40℃ emellanåt och ingen har tagit skada av det hittills.

Bra sida som du säkert redan hittat: alternativ.nu :)

Lycka till!

[Guldvingens]
2013-07-17 07:04
#2

Tänkte på det med ras, vilken som är lämplig..

Som jag uppfattat det är inte jätteraserna de bästa, de äter för mycket samt växer långsamt. Det bästa verkar vara att korsa en mellanstor ras med en större ras.

New Zealand Red/White är en produktionsras som verkar vara uppskattad, även rexkanin sägs ge rätt bra utdelning köttmässigt.

Vill man göra "något bra" samtidigt så kan man ju satsa på någon av våra svenska lantraser. Svensk Päls, Mellerudskanin och Gotlandskanin. Den sistnämnda vet jag växer rätt långsamt. Då kan man starta genbank, reglerna för detta är jag inte helt hundra på.

Antalet kaniner du börjar med är helt individuellt. Tror jag läst någonstans att man ska ha 1 hane per 5 honor. Lämpligt är nog att se till att ha en hyfsat bred avelsbas, för att minska ner inaveln. Då inavel i längden ger mindre kullar.

När du ska köpa dig kaniner för produktion så köp kaniner födda ur stora kullar, där modern haft bra modersegenskaper. Så ökar dina chanser att få en kanin med bra förutsättningar.

Biotoxina
2013-07-20 05:47
#3

Oj vilka utomordentligt välskivna råd! Jag känner mig väldigt tacksam ! :-) Vi har valt att bygga buren i kallgaraget under huset. Dels för bekvämligheten med rinnande vatten, tillgång till lyse och för att det dessutom är jämnare temperatur där inne. Det är runt 2-5 plusgrader där inne hela vintern. Sen förebygger man ju lite extra vill jag ha de till mot viltangrepp än om risken inte var sådär jätte stor. Och så spar vi in på lite extra grejer som ytterfärg ect. Det känns lättare, med allt. :-) Vi kommer att köpa in Gotlandskaniner, en hane och två honor nu till de kommande veckorna, är i full gång med byggandet. Burarna blir 240*90*80 cm sammanlagt, startar som 2-hackare, hannen på ett plan medan honorna som är systrar delar det andra planet. När det väntas ungar eller om det inte fungerar kommer det upp en skiljevägg, eller en till bur ;) De växer mer sakta, men är lite billigare i drift också sen känns det bra att kunna hjälpa rasen på traven. Vi funderar då också på att ansöka att bli genbank så småningom. Efter att ha läst igenom svaren och tipsen så känner jag mig helt redo nu. Några funderingar till: - Hur torkar man nässlor så dem inte möglar ? - Jag har hört de gillar blåbärsris, då vi har rätt djup snö så undrar jag hur man ska vinterförvara dem? Själv funderade jag på att köpa sånt som kallas hönät till hästar, sätta fast ett rep o hänga upp just riset i garaget. Lite allmänna tips om det övervintrande mat man ska samla på sig? Hörde att hållen kvistar o blad skulle främja fertiliteten vilket kanske skulle vara bra att samla in..? Nog skrivet. Åter igen, tack för att ni delar med er av kunskap och era råd !

Biotoxina
2013-07-20 05:51
#4

hallonkvistar* :-)

Upp till toppen
Annons: