Annons:
Etikettproduktion
Läst 2230 ggr
Biotoxina
2013-07-16 23:37

För eget hushållsbehov, frågor söker svar ;)

Om det går bra att fråga här, så har jag en del frågor som jag går och grubblar lite på just nu när jag har tankar på att "Producera" för det egna hushållsbehovet. Skulle också uppskatta om "ni" inte använde förkortningar, utan skriv ut hela ordet då jag är en total nybörjare på de mesta.

  1. Vilken ras är lättast att använda i produktionen och när har de uppnått bästa ålder för bästa.. vinst?

  2. Bor uppe i Västerbotten och undrar hur man skall ordna burar i vårt klimat så man slipper värmelampa el. dylikt.? (Vi har oftast -18 eller mer här dec-februari)

  3. Hur många vuxna börjar man med? Vi funderar på en hane och två honor.

  4. Tips och trick på burbygge, inredning och rasthagar?

  5. Något du önskat att du blivit tipsad om i förväg?

  6. Säljare i Västerbotten inför inköpet - rekommendationer?

Jag har läst massor, men får som inget grepp om de hela så jag tänkte ge de ett sista försök i denna tråd.

Annons:
Blåögd
2013-07-17 04:45
#1

Nu har jag inte köttkaniner men bor på samma breddgrader så några vintertips:

  • Gör burfacken så stora som möjligt. Det är viktigt att kaninerna har möjlighet att röra på sig ordentligt, så håller de blodcirkulationen och värmen uppe.

  • Vinterburarna ska upp från marken, gärna en halvmeter eller mer. Detta för att skydda både kaniner och burar från markfukt (som är värst på hösten). Tänk att det skall vara ljust och luftigt men ge ordentligt med lä och skydd från väder och vind. Planera noggrant, bygg rejält och ytbehandla ordentligt från början - det lönar sig i längden. Bra modell. Här är ägarnas byggtråd

  • För att det inte skall dra in så mycket snö när det blåser kan man ha någon typ av tyg till nätdelen som är lätt att hänga dit vid behov.