Annons:
Etikettsjukdomar-och-hälsa
Läst 1855 ggr
[Sara-]1
2013-07-12 17:09

missbildat öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som många redan vet så har Pebbles ett missbildat öga sen födslen och idag tog jag henne till veterinären då det börjat rinna från ögat. och det vet. sa var inte kul :( hon sa att det först o främst var genetiskt och inte ska avlas på. Hon hade på sitt friska öga ett ärr, men inget hon bryr sig om bara det att hon ser mindre. det andra ögat var då missbildat och svullet fick ögondroppar som jag ska droppa i ögat 3-4ggr per dag i en vecka nu och se om det blir bättre. hoppas verkligen det! om det inte blir bättre får jag åka tillbaka så får man kolla vidare på det om det är värt att leva med det.. :( så hoppas detta ska hjälpa nu! hon charmade alla på bussen alla tittade henne haha och hon var väldigt nyfiken på veterinärenoch hade alltid nosen/ansiktet tryckt genom ett av gallerhålen i transportburen så nyfikenheten är det inget fel på! tänkte uppdatera lite här i tråden om hur set går för min lilla tjej :)

Annons:
RebeccaG
2013-07-12 19:52
#1

Håller tummar & tår för lilltjejen!❤️

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Guldvingens]
2013-07-12 20:13
#2

Kontrar med; HUR kan veterinären veta att det är en genetisk defekt? Är den vanligt förekommande och därför så vet veterinären det?

Jag tänker på mänskliga missbildningar, som kan komma pga gener och/eller yttre påverkan under fostertiden. Kanske är så att mamma kanin fått i sig besprutad grönska? Som en normal, frisk kanin fixar. Men inte fostren som ligger i magen… 

Då varken jag, eller min "kaninmentor" som fött upp kaniner i 30 år, någonsin sett eller hört talas om en sådan här genetisk defekt så funderar jag på hur en veterinär kan vara så säker. Veterinärer som oftast inte har koll på kaniner, iallafall ingen djupare kunskap.

Inget illa ment mot dig Sara, inte alls. Pebbles har tur som kommit till dig. Men vill veta HUR veterinären vet att det är en genetisk defekt.

RebeccaG
2013-07-12 20:22
#3

#2 Håller med. Låter mer toligt att mamma kanin fått i sig en besprutad grönsak & fostren fått underutvecklade ögon, då den andra ungen också var blind. Ögonsjukdomar ur genetisk syn är så gott som 0, speciellt på små raser. Vet att jätteraser kan ha problem med ögonen, men Pebbles i långt ifrån jätte. 
Jag tycket ögat ser underutvecklat ut(liksom ögonlocket).

Jag skulle nog låtit ta bort ögat så inga bakterier kan komma in den vägen, då det är ganska "öppet"🤔

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Sara-]1
2013-07-13 09:43
#4

för att det är något som inte har hänt efter födslen. tror inte en giftig växt kan skada kaninungar så mycket så att en måste dödas och den andre ev inte klarar sig? varit hos sara och inte sett några spec. giftiga växter! hon är så liten fortfarande så man kan intr göra så mycket mer vänta och se :/ tror inte hon hade klarat att bli sövd heller. DAG 1 nu är jag skulle ge henne dropparna så hade vitt var runnit igen från ögat.. gett henne dropparna och ska snart torka rent med koksalt lösning så att det inte blir infekterat. hon kan gömma sitt öga vääldigt bra! man får knappt upp det då hon typ gömmer det långt inne i själva ögat och båda ögonlocken är missbildade och svullna så det gömmer det ännu mer! som tur väl så var det inte en hornhinneskada på det andra ögat utan "bara" ett ärr vilket var väldigt skönt att höra! :)

[Sara-]1
2013-07-13 09:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

trött tjej :( jag sskulle ju egentligen till veterinären på måndag men då det runnit röt/orange var ur ögat ringde ja veterinären o bad de om en ny tid som de som tur väl hade igår!

[Sara-]1
2013-07-13 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

här ser man hur litet det ögat som mest är missbildat! dock rätt dålig bild ser jag nu men ändå.. det var väldigt viktigt att skölja rent det då det som rinner ut fräter på huden!? det hon tappat päls där tydligen

Annons:
[Guldvingens]
2013-07-13 10:14
#7

Jag åt panodil under graviditeten = jag mådde bra, men fostret i magen tog skada och föddes med missbildning

SÅ det är inte som KANINUNGAR jag tror de kan ha tagit skada, utan i magen, som foster. Eftersom jag aldrig sett eller hört talas om en sån här missbildning innan så har iallafall JAG svårt att tro att det är genetiskt.

Men men, håller tummarna för att dropparna hjälper.

[Sara-]1
2013-07-13 10:26
#8

det är vad veterinären sa till mig iallfall. ja hoppas jag med!

Saaara
2013-07-13 11:29
#9

Jag funderar också på om det verkligen är genetiskt..  Lär märka det på den ungen som jag har nu om den också får problem med ögonen. Blir riktigt spännande och se när den öppnar ögonen.

Usch vad tråkigt det är med ögat alltså :( Känner lite som så att jag kanske skulle tagit bort henne samtidigt som jag tog bort syskonet. Men samtidigt  verkar hon så pigg och glad (?) så är ändå glad att hon fick en chans i livet oavsett hur det slutar med henne. 

Jag känner att Zelda (mamman) kanske bär på konstigheter. Är nästan säker på att det inte är Sid iaf. Zelda är även väldigt liten och tun och ganska sur av sej så funderar på att göra mej av med henne faktiskt efter denna "kullen" då.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Sara-]1
2013-07-13 15:47
#10

tycker att hon har ögat mer öppet nu än vad hon haft tidigare :) alltså att hon öppnar det mycket mer då det kanske gjorde ont på henne innan att riktigt öppna det ögat. nu ser jag mer tydligt hur själva ögat ser ut innuti iallfall :) men fortsätter med våran behandling och få se hur det går! redan så fast vid henne med ju.. haha haft henne en vecka kanske och tycker hararna är väldigt mycket mer roligare än teddysarna som jag föder upp.. ;)

Saaara
2013-07-13 17:08
#11

#10 Hoppas det forsätter bli bättre! Lägg gärna upp bild :D

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Guldvingens]
2013-07-13 18:08
#12

#10 Hararna är underbara! Jag har ju en dvärghare i storlek XXXXXXL 😉 nä, skämt åsido. Men hon är korsning, fast med mycket av dvärgharens psyke. Jag är helt fast iallafall!

[Sara-]1
2013-07-13 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

12 ja ellerhur! dö goa! :) såhär ser det ut nu en bättre bild!

Annons:
Saaara
2013-07-13 20:25
#14

#12 Ja ellerhur ;) Det är lite roligare med en Dvärghare som är  nyfiken på allt och aldrig rädd än en Dvärgvädur som bara sitter i ett hörn och glor. Sen tycker jag dom är otroligt smarta också!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Sara-]1
2013-07-16 17:39
#15

Inte så himla stor skillnad sen den senaste bilden jag la in och idag är det tisdag. ska hålla på med behandlningen tills på fredag..

Vet inte vad jag ska göra om det inte blir bättre.. :(

RebeccaG
2013-07-16 18:48
#16

#15 Låta ta bort ögat e ju ett alternativt🤔

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Sara-]1
2013-07-16 19:10
#17

#16 tror inte dem gör det?? Och hon är ju så himla liten så rädd för narkosen med.. redan haft 3 kaniner som dött under narkos :/

RebeccaG
2013-07-16 20:29
#18

#17 Du kan ju vänta tills hon blivit äldre. 
Vet att min veterinär inte söver såvida inte kaninen går igenom en klinisk undersökning. 
Ta henne till Alingsås djurklinik om du ska ha bort ögat, Sara(leg. veterinär) är expert på pilliga operationer(har själv varit med när hon opererat en dräktig hona, gick jättebra🙂)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Sara-]1
2013-07-19 15:55
#19

hennes öga har börjat vara lite igen och detta är sista behandlingsdagen.. över väger avlivning, men känns väldigt jobbigt då hon är väldigt speciell :( ska ringa vet. igen på måndag och fråga hur de tycker jag ska göra och om det ev. går att operera bort hela ögat..

[Guldvingens]
2013-07-19 20:40
#20

#19
Tycker fortfarande att du ska testa och se om hon får positivt för e.cuniculi. De som blir smittade redan som foster föds ofta med problem på just ögonen. 

De symptom som man kan märka är exempelvis att de blir sneda, förlamade, aggressiva & dylikt. Men det är bara 12-13% av de som har parasiten som faktiskt visar symptom. Så att hon inte visar symptom behöver inte betyda att hon inte har det, bara det att parasiten inte är aktiv. 

Svårt att veta vad du ska göra i detta läget. Operera bort ögat låter som enda vettiga lösningen. Borde ju gå att göra relativt smärtfritt, men prata med din veterinär.

Annons:
[Sara-]1
2013-07-20 08:59
#21

dock känns att operera bort hela ögat som en väldigt lång och dyr historia.. och tror inte hon har den sjukdomen för hon visar inga symtom på det förutom att hon har ett missbildat öga som kan hända i den sjukdomen.

Upp till toppen
Annons: