Annons:
Etikettköpes-säljes-och-transport
Läst 712 ggr
Northernlights KU
2013-06-05 11:09

Avelshona utlånas

Jag har en hona jag skulle vilja låna ut för en kull i år.

Nu är jag absolut ingen expert när det gäller rasavel, eftersom jag håller på med hoppning, men jag tror att min hona eventuellt skulle kunna passa till aveln av Sverigehare? Eller harkorsningar till hoppning?

Honan har själv ingen hare i släkten, däremot en hel del vildkanin, vilket jag tycker har gett henne ett utseende som liknar en harkorsning väldigt mycket. Men som sagt, jag är ingen expert.

Hennes pappa har tävlat i hoppning och har lite hoppstam, är dock obesläktad med alla stora led inom hoppaveln. Honan själv har tävlat miniklass några gånger. Dessutom har hon ett helt underbart temperament, är jättesnäll och helt okomplicerad att hantera och hon har varit mycket lättlärd inom hoppningen.

Egentligen är hon en del i projektet att återskapa rasen Örestad, så om någon vill låna henne för att avla vidare för Örestadprojektet kan jag tänka mig att låna ut henne till det också. Dock - om jag får säga det själv - så liknar hon exteriört sett inte en renrasig Örestad så jättemycket. Men återigen, jag är ingen expert så jag överlåter den bedömningen till någon mer insatt.

Tanken var från början att jag skulle ha henne själv i min hoppavel, men jag har varit och är sjuk så jag har fått tänka om lite där. Så troligtvis inga kullar för min del i år, och därför lånar jag gärna ut min hona istället. Jag vill dock inte låna ut henne till "vem som helst", endast en seriös och kunnig uppfödare som har en vettig plan för kullen.

Det är bara att kommentera eller PM:a vid frågor eller intresse 🙂 Jag kan försöka fixa fler och bättre bilder om så önskas. Väl mött!

Bild: Dagsfärsk bild på skönheten Brims :)

           Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: