Annons:
Etikettköpes-säljes-och-transport
Läst 631 ggr
Nirvelli
2013-04-12 10:16

(F) Sverigeharekille lämnas på foder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har velat fram och tillbaka länge nu men kommit fram till att lämna ut Arneb på foder. Arneb är en jättehärlig kille och det tar verkligen emot att lämna honom ifrån oss. Han är en ganska liten kille på 7månader efter Nirvis (Paradisets Nirvelli ur Dimman) och Ira (Forjoys Pricess Acedia). Och han är verkligen en liten kopia av Nirvis fast med om möjligt ännu mer energi.
(Finns mer info om Nirvis och Ira på min hemsida: http://djur.lillflickan.se/ , gå in under kullar och läs)

Arneb är ett riktigt energiknippe – springer runt och gör tokiga saker i ett tills han är helt slut, vilar en jättekort stund för att sedan fortsätta igen. Han är också social och en riktig gosegris bara han har fått springa av sig tillräckligt. Han är lätt att hantera och är inga som helst problem att plocka upp och bära i famnen – då och då kan han dock sprattla till.

Arneb är hopptränad lite sparsamt då vi bara kunnat hoppa inomhus än pga det dåliga vädret. Han hoppar riktigt fint och spänstigt och har oftast bra fart – däremot kan det vara lite sådär med koncentrationen då han hela tiden kommer på saker han vill göra, men det tror jag kommer bli bättre med åldern.

Problemet är att han helt utan förvarning eller anledning har huggit mig vid flertalet tillfällen – både i och utanför buren. Det är inte jätteofta utan någon gång då och då. Men tyvärr har det gjort att jag inte alls litar på honom och börjat bli rädd för honom. Han har aldrig visat minsta tendens till att bita Henrik (eller någon annan som varit här heller), inte ens om han hållit på med de andra hanarna innan. Så förhoppningsvis är det bara mig han inte fungerar tillsammans med.

En annan anledning att vi lämnar ut honom på foder är också att vi har för många kaniner just nu och Arne är en kille som verkligen behöver få möjlighet att komma ut mycket då han har så otroligt mycket energi. Han är också en riktigt mysig kompis som förtjänar uppmärksamhet. Vi vill därför att han ska få möjlighet att komma ut mycket, gärna att han får komma ut i hage varje dag och busa av sig.

Vi lämnar ut honom på foder och förbehåller oss rätten att ta tillbaka honom om det känns som att det inte fungerar. Om allt fungerar bra kan eventuellt köp diskuteras. Fodervärdsavtal kommer att upprättas.
Tror att Arneb kan bli en riktigt trevlig och rolig kompis och även en duktig hoppare bara han hittar rätt matte/husse. Hör av dig via mail om du är intresserad: hannah.ohrman@gmail.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: