Annons:
Etikettallmänt
Läst 1182 ggr
[Guldvingens]
3/29/13, 9:56 AM

Luna - en andra chans

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 22 mars 2013 så ställdes en liten kanin ut utanför pizzerian, en av pizzabagarna förbarmade sig över henne och ställde in buren. Jag var inne där den kvällen, gosade lite med kaninen men tänkte inte så mycket mer på det.

Den 27/3 så gick jag in ännu en gång på pizzerian, jag frågade vems kanin det var och vad den gjorde där inne. Pizzerians ägare sa att den blivit dumpad, och om jag ville ha den så kunde jag ta den. Jag gick upp till lägenheten, för att lämna de kaninerna jag hade med mig - och gick sen ner för att hämta den lilla stackaren.

Jag tittade henne i munnen och blev förfärad, en enda tand som var hel - och som var superlång. De andra 3 var obefintliga. Jag märkte även att den lilla honan vävde så gott som konstant. Och jag ställde in mig på att behöva ta bort henne.

På morgonen åkte jag iväg för att ta bort henne, men fick istället hennes tand klippt! Jag har blivit lovad så många tandklippningar det behövs, gratis, fram tills bettet rättat till sig (om det gör det). Hon som klippte tanden sa att antagligen så har den lilla kaninen tappats på golvet, eller blivit slängd, och landat på munnen. Därav att tänderna slagits sönder.

Åkte hemåt och kände mig villrådig, vad skulle jag göra med den lille kaninen.

Annons:
chilliekanin
3/29/13, 10:00 AM
#1

Vad fin hon är! Tur att du tog hand om henne och jag hoppas att hon blir bra! :)

//chilliekanin

[Guldvingens]
3/29/13, 10:02 AM
#2

Väl hemma så släppte jag ut den lilla honan på köksgolvet, och satte mig ner där och tittade på henne. Hon kutade runt, gjorde en massa glädjeskutt - överallt och ingenstans. Upp och ner på stolar & bord. Hon åt lite hö som hon hittade på mattan. 

Detta gick emot mina egna principer, att inte ta bort en kanin som inte kan leva ett naturligt kaninliv. Annars så brukar jag vara först med att säga; avliva en kanin med bettfel. Och en kanin utan tänder, har ju ett bettfel.

Medans hon skuttade runt där lös så dök ett namn upp i huvudet. Luna. Och så fick det bli. Noterade att hon kändes väldigt valpig, så hon kan inte vara gammal. Så hennes nya påhittade födelsedatum fick bli 1/2-2012. Då är hon med andra ord ungefär 1 år gammal.

Hela kvällen igår fick hon vara lös i köket, och det var en glad kanin som skuttade fram till mig så fort jag gick i närheten. När jag satte mig ner på golvet så hoppade hon upp i knäet på mig, och satte framtassarna på mitt bröst och nosade mig på hakan. Då var jag fast, jag ska kämpa för den här lilla tösen.

Idag har hon ätit lite hö, 4 pelletsbitar och druckit vatten. Så det går åt rätt håll.

Tänkte ha detta lite som en dagbok över hur allt går, hur Luna utvecklar sig. Även om hon inte är en hare, utan en dvärgvädur - så vill jag dela med mig av detta.

louise1993
3/29/13, 3:06 PM
#3

Åh lilla Luna, hoppas att hon repar sig nu!

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Papaya
3/29/13, 11:28 PM
#4

Hoppas verkligen att det ordnar sig till det absolut bästa!

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Klara.b
3/30/13, 8:20 AM
#5

Men hur tänker man om man bara dumpar en levande varelse på en pizzeria? Blir ju förbannad på detta. 

Så bra att du tar hand om henne. *letar desperat efter en kanin-smiley* 😉

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.


 

[Guldvingens]
3/30/13, 9:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Luna utvecklas åt rätt håll, äter hö med stor aptit (det enda hon får i nuläget så att hon inte ska äta sig mätt på pellets) och är en väldigt glad liten tjej.

Isaac fick hålla henne idag och vi fick LYFTA bort henne från hans knä, hon hade gärna legat där och myst ett tag till. En riktig liten gosig tjej.

Eftersom jag gärna bestämmer tävlingsnamn på mina kaniner utifall jag ska hopptävla så har jag kommit på ett även åt Luna.

Dies Lunae - betyder måndag på latin. Måndagen är mångudinnan Lunas egna dag! Känns som det perfekta namnet :)

Annons:
Melao
3/30/13, 9:42 AM
#7

Hon är så fin! Hur kan man bara dumpa en sån underbaring?

Oho för att satsa det sista på mirakel!


[_hsleiufhbtv]
3/30/13, 10:52 AM
#8

#6 så himla fin bild. Den kaninen är ju nåt speciellt alltså..

[Guldvingens]
3/30/13, 11:41 AM
#9

#8
Ja, hon har något extra.. vet inte vad det är! ❤️

[Guldvingens]
3/30/13, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En betydlig skillnad.

Nu hoppas jag bara att den nedre tanden som ännu inte börjat växa, ska börja göra det. För annars så ser det rätt fint ut.

[YukiOni]
3/30/13, 11:22 PM
#11

Vad kul att ni vill ge Luna en andra chans!❤️
Alla förtjänar en - en tuff start i livet behöver inte sluta med avlivning.🙂Hon verkar ju supermysig!
Hoppas allt går bra med henne😃

[Guldvingens]
3/31/13, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hur kan en så liten kanin ta en så stor plats?

Hon har verkligen traskat rakt in i våran familj, som att hon alltid varit våran. Min man släppte ut henne imorse, han som inte bryr sig annars, för att hon skulle få vara med. Hon har varit med i soffan & myst framför barnkanalen. 

Lilla Luna ❤️

Klara.b
3/31/13, 5:58 PM
#13

Naaw, varit i soffan och myst framför barnkanalen. *dör*

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.


 

Annons:
[Guldvingens]
4/6/13, 9:18 PM
#14

Tänderna växte i raketfart, åt fel håll. Lilltjejen fick problem med att kunna äta igen och jag kände att jag inte kunde låta henne lida.

Så idag så fick Luna vandra vidare till andra sidan… 

Tänk att en liten kanin, på så kort tid, kan ta en så stor plats i hjärtat. ❤️

Inte var hon gammal heller fick jag veta, efter att ha öppnat henne då jag ville veta mer. För att se om hon hade några skador invändigt. 10-12 månader visade levern att hon var. 

Vila i frid lilla Luna, Dies Lunae…

chilliekanin
4/6/13, 9:19 PM
#15

Vila i frid Luna 😭

//chilliekanin

Klara.b
4/6/13, 9:30 PM
#16

R.I.P Luna.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.


 

[_hsleiufhbtv]
4/6/13, 9:31 PM
#17

Sov gott Luna ♥

[YukiOni]
4/6/13, 10:01 PM
#18

R.I.P. Lilla Luna❤️

Melao
4/7/13, 1:11 AM
#19

Lilla fina Luna, sov gott.

Oho för att satsa det sista på mirakel!


Saaara
4/8/13, 10:16 PM
#20

Rip

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: