Annons:
Etikettaktivering
Läst 3973 ggr
[Guldvingens]
3/20/13, 2:28 PM

Färgmatchning (selar)

Blev lite nyfiken igår när jag pratade med en kompis.

Har ni personliga selar till era kaniner? Och isåfall, vilken färg?
Varför valde ni den färgen?

Vore även kul att se bild på kaninen i dess sele :) 
Liten hjälp på vägen ifall man har svårt att bestämma sig för vilken färg som matchar med ens kanin.

Annons:
[Guldvingens]
3/20/13, 2:29 PM
#1

Picture
Min Siri har en röd sele, inte jag som köpt den utan den följde med sas på köpet..

Har bestämt mig för att köpa en vit h-sele till henne, tror kontrasten svart/vit kan vara väldigt snyggt!

[Guldvingens]
3/20/13, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

När jag ägde lilla Lava (bild nedan) så köpte jag en supersnygg cerise batik bogsele, vilket var SÅ snyggt. Så när hon såldes så skickade jag med selen då hon var som gjord för den 😃

[YukiOni]
3/20/13, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Opal hade en ljuslila bogsele i stl. XS, men den vart för stor så köpte en XXS bogsele i svart/vit/grå camouflage till henne 🙂
Hon har även en svart bröstsele vi försöker vänja henne vid, då hon inte slinker ur den lika lätt som bogselen.
(Svårt det här med pocket-size kaniner och selar🤔)

[YukiOni]
3/20/13, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vår Lejon/harkorsning Hanny (AKA Humble Bumblebee) har en vääääälldigt gul sele + koppel, därav namnet😛

Försöker ge alla våra kaniner minst en sele var, blir mer personligt då🙂
(Har dock 2 'bäbis-selar' vi använder när vi seltränar kullarna 😊)

[Guldvingens]
3/20/13, 8:52 PM
#5

#3 Ja, jag kan tänka mig att yttepytte dvärgharar har problem med att få selar att sitta bra :P . Speciellt med den glansiga pälsen. De är ju hala som ålar de där små ^^ Hon passade bra i militärfärgade, hade jag haft en vit rödögd så hade jag nog försökt matcha ögonfärgen. Tror de hade varit läckert!

#4 Gult & svart är ju också ruskigt snyggt ihop! Och att de matchar namnet är ju gulligt 😃

Har faktiskt inte haft personliga selar till någon kanin förutom Lava i inlägg nummer #2 faktiskt. Har en massa selar hemma jag inte ens använder. ^^

marty94
3/20/13, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Svart otterbrokad hona 🙂

Min andra svart otter brokade hona har en orange och tycker de färgerna blev snyggt 😛

Annons:
marty94
3/20/13, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

O vad passar bättre till svart än vit och röd? 😛

PrinzeZz
3/22/13, 1:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

matcha selar och koppel med kaniner är nog något av det jag är sämst på. Allt är från gnagarboden/libra artic om inget annat anges

vänster till höger, överst till underst:

Stella: ljusblå läder, fodrad, large H-sele med vita stenar och vitt koppel.
Klotter: Svart läder, medium H-sele med vitt koppel.
Morris: Neongult/grönt läder, medium H-sele och koppel.
Sickan: Vit läder, fodrad, medium H-sele med gröna stenar och grönt koppel.
Petrus: Svart läder, fodrad medium H-sele med guldstjärnor och brunt koppel.
Sumo: Grått läder medium H-sele, grått koppel, kopplet från Rabb-it.
Ayla: Brunt reptil läder medium H-sele, brunt koppel.
Mayden: Rosa med rosa, blå och gröna hjärtan medium H-sele från annesela. Rosa koppel.
Sam: Röd läder, fodrad, medium H-sele med rött koppel.
Vimla: Cerise läder, fodrad, medium H-sele med ceriset koppel.
Demo: Svart reptil läder, medium H-sele med svart koppel.
Lea: Lila Mocca, fodrad, medium H-sele med vita stenar och lila koppel

Såhär ser det ut i sellådan. Överst ligger även två bebisselar som används till osålda småglin. rött till honor och blått till hanar.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

marty94
3/22/13, 10:27 AM
#9

#8 Vart har du köpt sellådan? :3

PrinzeZz
3/22/13, 4:55 PM
#10

#9 tror jag har vunnit den, men modellen finns på clas ohlsson, dock med oreanga avdelare istället för gula numera

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

sfut
3/22/13, 5:19 PM
#11

#9#10 Det ser ut som en vanlig fiskedragslåda. Borde man kunna köpa i fiske/friluftsbutiker :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

PrinzeZz
3/22/13, 6:45 PM
#12

#11 nja det är mer en låda för förvaring av skruv och liknande, den finns i alla fall under bygg.

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rvaringsl%C3%A5da-20-fack/Pr407112000

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Dynamics
3/23/13, 8:59 AM
#13

Själv älskar jag det här med att matcha selar och koppel, alla mina kaniner har en personlig sele som passar dem i färgen och som sitter perfekt på var och en! Några bilder har jag ju dock inte… ska försöka fota sellådan idag! 😉

Annons:
sfut
3/26/13, 10:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 , ja det är klart :)

Nu har jag fixat bilder på våra med. Jag tycker också om att fixa personliga selar till alla.

Först är min kille Tufs som har en röd-vit randig hemmasydd bröstsele med mässingsdetaljer och ett rött koppel från gnagarboden.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
3/26/13, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

sen Pippin som har en turkos H-sele från gnagarboden (han trasslar in sig i alla andra modeller) och ett vitt koppel. Han har en vinröd sele med vita hjärtan också :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

louise1993
3/27/13, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu har jag inte så bra bilder på mina i sina selar upptäckte jag. Men jag har ett par från förra tävlingen. Till Ayax har jag valt en gul sele, tycker han är SÅ fin i den + att det är min favortifärg 0:)

Till Otto har jag valt en röd sele, tycker det är fint till hennes madagaskarfärg. Och även rött är en färg jag tycker mycket om (gillar varma färger) 

Här är Ayax i sin sele

Foto: Sofia Sandström

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

louise1993
3/27/13, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är Otto i sin.

Foto: Sofia Sandström

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

[Guldvingens]
3/27/13, 12:43 PM
#18

Kul att se hur vilka färger ni har på selarna till era kaniner. Och kul med bilder! Ger en inspiration 😃

Melao
3/27/13, 11:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här är min Fanny i hennes specialsydda gula rockabilly-bröstsele med vita prickar. Ska snarast införskaffa ett gult koppel, men tills des matchar jag med svart eller vitt koppel.

Oho för att satsa det sista på mirakel!


PrinzeZz
3/30/13, 12:53 PM
#20

Istället för att skapa en ny tråd använder jag den här som lämpligt nog redan finns!.

Jag har nu fått hem en kanin jag ska ha på foder och tävla.

Hon är stor och svart(järngrå) och jag har absolut ingen aning om vad hon ska ha för sele.

Vanligt svart känns så tråkigt och vitt är i mina ögon big no no på svarta kaniner.

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa någon helt ny sele till henne om ni föreslår någon som jag inte redan har hemma, men då enbart från gnagarboden.se

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Annons:
Dynamics
3/30/13, 8:45 PM
#21

#20 För några år sedan hade min mamma sin egen BJ, hon var mörkt järngrå och vi hade då en ljusrosa sele+koppel till henne, snyggare kombination har jag nog aldrig sett mellan kanin och färg på sele!!

PrinzeZz
3/30/13, 9:38 PM
#22

#21 det blev lite grundligare rotande i påsen med selar och det blev faktiskt ett neonrosa koppel.

Svart med vita stenar kombinerat med ett neonrosa koppel, sen får vi se om det fastnar 🙂

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Northernlights KU
4/2/13, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Alla mina kaniner har egna selar som är utprovade för att passa dem optimalt, både storleksmässigt och typ av sele (H-sele, bogsele osv.) Jag försöker att matcha sele och koppel med varann och färgen på kaninen.

Arwen (viltgul): Vit H-sele med röda stenar + rött koppel

Junior (svartbrokad): Vit/svart "komönster" bogsele + svart koppel

Snix (blåbrokad): Blå H-sele med rosa och vita hjärtmönster + blått/rosa koppel

Yra (viltgrå): Röd H-sele med blommönster i gult, blått och grönt + rött koppel

Elov (svart): Svart H-sele med blanka stjärnor (som jag dock "byggt om" till en bröstsele genom en extra rem mellan hals- och magremmen) + lila koppel

Brims (mörk zobelbrun): Svart H-sele med nitar i mässing + koppel i nån ljusbrun/sandliknande färg

Gargamel (viltgråbrokad med japantecken): Har inte fått någon "egen" sele ännu eftersom han är ung och växer, men jag funderar på om något ljusgrönt/rosa/vitt vore en snygg färgkombination på honom

Shadow (brunzobel): Gul H-sele med blommönster i rött, blått och grönt + gult koppel

Shadow på bild (syns inte så mycket av selen dock), foto: Liv Kristoffersson

           Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

[MiniPim]
4/9/13, 8:42 PM
#24

Lakrits: Lila sele + lila koppel

MiniPim: Turkos sele + turkost koppel

Molly: Rosa sele + rosa koppel

Emil: Vit/gul sele + olika koppel 

Sen lånar resten varandras haha, men jag ska ta min ork och beställa till alla! ^^

[Guldvingens]
1/27/14, 9:18 PM
#25

Puttar upp denna :)

Picture
Till Siri blev det en gul h-sele med svart snabbknäppe, kopplet är gult&svart - perfekt matchning till selen. Jag är MER än nöjd. Hon är superfin i sin nya outfit :)

RebeccaG
1/29/14, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Dottir har en lila/gunmetal sele🙂

Jag gillar kombinationen lila/svart(som jag hade på Ghost) men eftersom Dottir är övervägande svart så fick det bli något annat, så valde gunmetal. En glansig grå för att bryta av det svarta litegrann men ändå inte skära sig eller skrika🙂
(gunmetal-färgen ser blå ut på bilden, sorry😂)

(Hon har också en vit bröstsele som jag har i reserv, men har ingen bild på henne i den. Den vita ser dock väldigt bra ut på henne då hon ser så gott som helt svart ut👍)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

RebeccaG
1/29/14, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Och så va det då Link😃

Eftersom hans namn är inspirerat från en tvspels karaktär så har han en neongrön och svart i kombination😊

Eftersom han är viltgul så tyckte jag att det behövdes något yttligare för att bryta allt det ljusa, annars skulle det se väldigt lustigt ut helt enkelt, så vi slängde in lite svart i paracorden😃

Jag vet att gult & grönt skär sig, men vi lyckades få det att se bra ut ändå👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
Upp till toppen
Annons: