Annons:
Etikettallmänt
Läst 1100 ggr
[Guldvingens]
2/15/13, 1:56 AM

Opålitlig kanin

Vet inte vad jag ska göra med Nova. Tredje gången som hon attackerat Isaac när han försökt klappa henne (har haft överblick och han har varit lugn&försiktig och lugnt sträckt fram handen). Känns obehagligt. Inte bara varningsmorr utan hon hoppar upp i luften, morrar och har öppen mun. Känns inte helt okej…

Har hänt utanför buren med så är inte någon vakt-grej. Funderar på om hon behöver mer stimulans än vad jag kan ge henne. I form av grävmöjligheter och hagar. Men jag vet inte. Tycker hon får mycket stimulans här med 4-10 timmar lös i lägenheten dagligen…

Värt att nämna är att hon är välhanterad, och har bott här sedan 10 veckors ålder, detta började när hon kom in i sin första riktiga brunst i mitten av december.

Någon som har någon tanke?

Hon får 2 msk pellets om dagen i någon form av leksak (aktiveringsboll/tom toarulle/låda & dyl - för att hon ska få jobba för det), hö och får som sagt komma ut i lägenheten dagligen.

Annons:
[YukiOni]
2/15/13, 3:00 AM
#1

Opal var likadan för 3 månader sedan, men hon var allt annat än välbehandlad av sin uppfödare :O 

Avel kanske? Känner du till/har träffat båda föräldrarna? 
Eller bara ett "tonårs problem"?

[Guldvingens]
2/15/13, 3:06 AM
#2

Båda föräldrarna är supercoola, lugna och snälla kaniner. Kommer inte avla på Nova pga en bettfelsbärare 3 led bak.

Kan vara en tonårsfas, mycket möjligt, men hon är närmare året. Har upplevt att tonåren är runt 4-8 månader. Inte 8-12 månader… Hon är ovanligt energisk, väldigt hanig (jag vet hur konstigt det låter) och allt annat än lugn. Har aldrig haft en sådan hyper kanin innan (och då har jag haft hoppavlade vädurar innan, bla en monsterkanin som var ruskigt aggro, men inte ens han var såhär krävande). 

Så, jag vet inte riktigt.. Hade hon fått sitta i en liten bur hela dagarna och inte fått stimulans så hade jag tolkat dessa utfall som rastlöshet, men hon får ju MASSOR av stimulans just för att hålla sig någolunda i shack.

[Guldvingens]
2/15/13, 3:07 AM
#3

Hon är en dvärgvädur rex, så ingen harkorsning.

[YukiOni]
2/15/13, 3:10 AM
#4

Ännu skummare… Har inte hört att dvv kan ha uns av agressivitet… Det e vanligare hos harar (eller vad man vill kalla det)  men ändå…?

Har en lejon/harblandning här hemma. 
Vet att när jag börjad hopträna med henne när hon va 7-8 månader morrade hon om man pressade/pushade henne. Men hon bet aldrig. Tog det som en tonårsfas och när hon va lite drygt ett år hade hon gåt ur det. 

Men ändå skumt. Hormonsrush kanske? Hon bor ju inne och har ganska regelbundna brunst. 
Hoppar hon?

[Guldvingens]
2/15/13, 3:14 AM
#5

Nej, inte hoppad ännu då hon växte långsamt och det hade hunnit bli kallt lagom tills hon var "färdig" i kroppen. Hade tänkt börja åka ut till mina föräldrar (där hindren finns) och hoppträna lite smått nu när det blir plusgrader. Innan dess vill jag inte ta ut henne i kylan.

Men aktivering får hon ju på annat sätt än just hoppning, så den biten tillgodoser jag ju ändå.

Kanske bara är kastrering som är enda lösningen, men vet inte om jag vågar då jag förlorat en hankanin under kastrering. Och en hona är ju större ingrepp än så… och dessutom kanske de inte ens hjälper.. gah, jag som köpte henne ENBART för att få en lugn, trevlig kelkanin till hela familjen (därav valet dvärgvädur).. blev inte riktigt som jag tänkte mig ;)

Så även om man kollar upp föräldrarna (supersnälla, lugna, sociala) och stammen (som då inte visade något). Så visar det sig att man köpt sig en överenergisk kanin med troligt bettfelsanlag ;) inte lätt att köpa kanin inte.. haha

[YukiOni]
2/15/13, 3:17 AM
#6

Nej, säger då det ._.

Men du sa att hon växte långsamt? Vart hon minstingen i kullen? 
Då tror jag att det e tonårsproblem. Hon växter långsammare = "mognar" långsammare. 
Och om du ändå inte ska använda henne i avel kanske det är lika bra att sterilisera henne? (Bara man hittar en veterinär man vet kan sin sak om hardjur o gnagare, vilket kan bli svårt :/)

Annons:
[Guldvingens]
2/15/13, 3:20 AM
#7

Hon var inte minstingen i kullen, växte jämt och fint, men kändes länge som "bäbis". Som 4 månader var hon fortfarande rätt pluttig, därefter började hon växa normalt. Och har haft denna storleken sedan november drygt. Så misstänker att hon är färdigvuxen nu.

[YukiOni]
2/15/13, 3:22 AM
#8

Tycker ändå hela grejen med hennes beteende verkar lurt :/ 
Sorry att jag inte tillför annat än förvirring, men blir ändå förbryllad ._.

[Guldvingens]
2/15/13, 3:24 AM
#9

En tanke som jag haft är att ge henne till april/maj för att se om någon förändring sker, och om hon fortfarande är lika hysterisk och "attackerar" så kanske hon får bo hos en kompis någon månad (möjlighet till utevistelse där hon kan gräva och vara ute i stora hagar med andra honor) för att se om det är vad hon behöver. Om det påverkar hennes överhysteriska personlighet. 

Hjälper det inte så får jag väl satsa på att sterilisera. Men vill väl i första hand se till att hon får sina behov tillgodosedda.. ifall det är så att hon har ett behov av att gräva och vara ute. 

Hararna är lugna, trevliga och nöjda med sin tillvaro. Och då får de ändå mindre ute-tid just pga Nova som behöver så mycket mer (Dixi får drygt 1 timma utanför buren per dag, Siri ca 2 timmar/dag).

[Guldvingens]
2/15/13, 3:28 AM
#10

Känns tungt att hon inte attackerat min son 1 gång, utan 3 gånger. För jag köper kanin med temperament i fokus, att de är snälla och mysiga är för mig ett krav. Då jag inte vill att min son ska bli av med en fingertopp en dag bara för att han vill klappa.

Och jag som alltid ser till att vara med, ser till att allt går lugnt och fint till. Han sträcker fram handen för att låta henne komma fram till honom, så ingen stress, inget hotfullt alls… mig kan hon nafsa och morra på när jag städar i buren, men det är en grej honor gör ;) de är ju lite mer hävdande runt sitt revir (därav att man sätter in honan till hanen och inte tvärtom). SÅ det bryr jag mig inte om, jag brötar ju runt där inne med spade och grejer så ja.

[YukiOni]
2/15/13, 3:55 AM
#11

Förstår hur du tänker… 

Det kan inte vara att hon har ont? Äter  skiter hon som hon ska? Har hon fått en allmän klinisk undersökning?

[_hsleiufhbtv]
2/15/13, 6:15 AM
#12

Kollat tänderna? Vet en kanin som flippade ur totalt och han hade någon vass spets på en kindtand som skar upp i kinden på honom.

[Guldvingens]
2/15/13, 8:04 AM
#13

#11

Självklart äter och bajsar hon som hon ska, ögonen är klara och fina, nosen torr och pälsen lyser. Hade hon inte varit frisk så hade det varit min första tanke.

#12

Kikar på tänderna minst en gång i veckan, just pga att hon har eventuellt anlag för bettfel. Ser inte konstigt ut. Men tycker hon borde vara mer påverkad om hon hade haft ont. Det enda är ju det att hon attackerat ett par gånger, vilket gör att jag känner mig osäker med att ha henne runt Isaac & Freja. Som sagt, ett riktigt kaninbett kan orsaka en hel del skada.

Annons:
Papaya
2/15/13, 9:11 AM
#14

Vi tog emot en dvärgvädurshona från en familj som köpt och haft henne över sommaren, sedan skulle de flytta utomlands och inte kunde ta med henne. Hon var ganska opålitlig och kunde göra utfall i buren och bita i kläder när hon satt i famnen. Hon kändes över lag ganska labil. Vi testade att sätta ihop henne med en kompis, en nervös liten rackare till dvärgvädur som inte gärna umgicks med människor. Som genom ett trollslag så blev bägge kaninerna genast mer tillfreds och stabila i sitt temperament, de är lätta att hantera och vi har inte hört så mycket som ett morrande sedan dess. De har bott tillsammans i 2½år nu.

Kanske, om du har möjlighet, kan det vara idé att prova att tussa ihop din kanin med en kompis? Det är ju tråkigt att behöva vara vaksam för utfall när det är barn med i bilden, jag hoppas att det löser sig på ett eller annat sätt. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Upp till toppen
Annons: