Annons:
Etikettsjukdomar-och-hälsa
Läst 821 ggr
[Guldvingens]
2/1/13, 12:28 PM

Detta med morötter

Läser överallt numer att morötter är så sött och onyttigt. Nåde den som ger sina kaniner en morot som del av födan.

Men..

Mina första 10 år som kaninägare så fick kaninen/kaninerna EN morot var om dagen. De var friska, tänderna var fina och de var i bra hull.

Är det verkligen så hemskt att ge en morot om dagen? Låter nästan så ibland.

(och när vi inte hade morötter, så fick de ett helt äpple var ^^)

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2/1/13, 4:17 PM
#1

Jag ger morötter dagligen så fort vi har det hemma, när jag bara ägde Albin fick han flera om dagen och han mådde helt perfekt ^^ Men det är ju sockret i dom som är problemen, det kan ju leda till diabetes om man har otur. (Aldrig hört ngn kanin som fått diabetes av morötter dock ^^)

dermot
2/1/13, 8:54 PM
#2

Jag tycker att allt med mat är så uppstorat, oavsett vilken art det gäller. :P

Tror inte att kaninerna egentligen mår dåligt av att få en bit morot per dag så länge de blir vana vid det (men det gäller ju såklart med allt).

Jag brukar dock vara väldigt tråkig och inte ge dem särskilt mycket gottis över huvudtaget utöver den vanliga kosten med hö, grenar, pellets och ibland en bit äpple eller en bit bröd. ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Guldvingens]
2/1/13, 11:03 PM
#3

#2

För min del handlade det om "okunskap". 0,5 dl pellets på morgonen (aldrig godisblandning, där var vi faktiskt duktiga), 1 hel morot på kvällen, hö och vatten. Varje dag. Det var inget konstigt med det ;)

Men så läser jag nu att det är så mycket socker, att det är så hemskt att ge kaninerna morot pga sötman. Och blir lite förundrad.

Upp till toppen
Annons: