Annons:
Etikettsjukdomar-och-hälsa
Läst 575 ggr
[Guldvingens]
2013-01-29 19:44

Foderfråga

Funderar på vad jag ska köpa för pellets till mina kaniner.

Kaninerna i fråga är 1 dvv rex, 1 sverigehare och 1 dvv/harkorsning. Dvv rexen har hyfsat lätt att lägga på sig, men rör sig rätt mycket så det jämnar ut sig.

Jag har kikat lite på olika foder och delvis bestämt mig för Rabbit Royal, då det ser lite roligare ut än vanlig pellets. Priset är ca 25 kr/kilot.

Näringsvärdet för Rabbit Royal:
Råprotein 12,0%
Råfett 2,5%
Växttråd 14,0%
Råaska 6,0%

Tänkte köpa en 3 kgs säck av detta fodret men vill gärna ha någon "vanlig pellets" att blanda ut det med. Gärna att det ska vara snäppet billigare så att jag i runda slängar hamnar på en totalkostnad 20 kr/kilot.

Funderar på vad jag ska blanda med. Mina kaniner får ett bra hö så en överdriven växttråd är inte nödvändig. Sverigeharen hopptävlas, och dvv rexen ska antagligen börja tävlas till sommaren. Så kaninerna är rätt aktiva. Dock så får de ibland lite mer kraftfoder än vad som egentligen behövs, av man & son, så vill inte ha för fett foder. 

Så, några tankar?

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2013-01-29 20:06
#1

Rabbfor finns ju på granngården. 200:-/25kg, så det blir ju bara 8:-/kg för det fodret.

Om du hade blandat en del rabbfor till en del RR får du dessa värdena:
* Protein: 14,75% (alltså lite högt men gör inget till aktiva kaniner)
* Växttråd: 13,75% (alltså lite lågt men ditt hö kompletterar)
* Fett: 2,9%

Om du hade blandat en del rabbfor till två delar RR får du dessa:
* Protein: 13,83%
* Växttråd: 13,83%
* Fett: 2,76%

(Sen det fodret du länkade)

Om du hade blandat en del RR till en del sådant:
* Protein: 14,5%
* Växttråd: 15,5%
* Fett: 2,5%

Så det sistnämna känns ju ganska okej om du har ett bra hö som lyfter upp fibrerna, fettet är ganska så lågt och proteinet lite för högt men det gör inte så mycket om man har aktiva kaniner Flört

[Guldvingens]
2013-01-30 08:47
#2

Hittat ett pellets som känns så gott som perfekt, nackdelen… priset… är det värt 46kr/kilot?

[Guldvingens]
2013-01-30 08:58
#3

5 kg pellets, till 3 kaniner. Det borde räcka i 2 månader va?

Någon som har ett humm?

[_hsleiufhbtv]
2013-01-30 10:07
#4

#2 vilket är det? ;) #3 det räcker ja (:

[Guldvingens]
2013-01-31 16:35
#5

Bestämt mig, blir Cuni Pro här hemma.. var på Arken idag och såg deras 1,5 kgs påsar och insåg att en 5 kg räcker gott och väl till 3 odjur i 2 månader. Så då är månadskostnaden för kaninerna fortfarande under min smärtgräns ;)

[Guldvingens]
2013-02-01 14:19
#6

Eller så blir det Cuni Complete, hittade det billigt på en internetsida. 8 kg så det räcker ju ett tag :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: