Annons:
Etikettköpes-säljes-och-transport
Läst 1763 ggr
[YukiOni]
1/8/13, 8:41 PM

(K) Belgisk Hare

Hej alla glada Oskyldig

Nu e det ju så at jag har fastnat för en Belgisk hare, och har hört runt en del men inte hittat något (tillgängligt)
Söker en hona eller hane har ingen större betydelse(men helst en hona, av erfarenhet tycker jag att dessa är lättare att hoppa med)
Ska användas inom hoppning så behöver ej vara utställningsbar, men vore ett plus.
Färg har inte heller någon betydelse(men helst inte vit rödögd)
Helst runt 8-10 veckor, men helst inte äldre än 4 månader.

SKA vara sjukdomsfri med fint bett och bra lynne, även med sådanna föräldrar.
Sätter lite udda krav, men jag e sån Oskyldig

OBS! Haren behöver INTE vara tillgänglig bumbs, utan själva "flytten" hem till mig kan inte ske än på någon/några veckor, så om du planerar en kull snart eller har en ung kull på gång så vill jag gärna veta mer! 

Skicka gärna PM om du har/planerar kull Glad

Annons:
Qepta
1/10/13, 12:35 AM
#1

Nu ska jag vara ärlig med dig. Belgisk hare är inte den ultimata hoppkaninen.

De är alldelles för envisa. Några få individer har man väl sätt på banorna men hur många? chansen är liten att du får en som kommer vela hoppa tyvärr…

Dessutom är hanarna mer lätthanterliga och lugna än honorna (har haft en av varje, har en hona nu. Hanen är avliden) honan har varit hemsk. Inte gått att hantera riktigt, har behövts 3 pers för att klippa hennes klor, högg än när man skulle bära henne m.m

Det är därför man oftast korsar med Belgisk hare, och det är sällan mer än 50% B H just pga deras envishet. Skulle hellre satsa på en Sverigehare om du vill ha en mer lik Belgisk hare men som inte är så förbannat envis.

Tro mig, jag har försökt hoppa med mina harar, och jag har fött upp harkorsningar i många år. Jg gav upp när jag märkte att honan började bli less på mig och inte alls vela vara nära mig. Hon undvek mig och blev som tokig när jag ställde henne framför hindret, bet bort bommarna och skuttade därifrån.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/10/13, 9:07 AM
#2

Jojo, jag e medveten om det Glad

Som sagt så har inte kön någon större betydelse för mig, mest individen i sig.

Qepta
1/10/13, 3:34 PM
#3

Det skiljer sig mycket mellan könen.

Tänkte mest på att du vill ha en hoppkanin och då avråder jag dig faktist från att köpa en renrasig Belgisk hare.

Satsa på en Belgisk hare korsning eller Sverigehare istället tycker jag. Mer sammaberbetsvilliga. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/10/13, 5:37 PM
#4

Det vet jag med, jag föredrar bara honor framför hanar, bara något jag fått för mig kanske :3

Har ev. en unghane på gång, men vet du någon som föder upp belgisk hare korsning annars? :o
(till hoppning)

Qepta
1/10/13, 5:52 PM
#5

De flesta som föder upp har belgisk hare korsnininar. Livetskaniner här på forumet  har en kull på g nu ,vetodk inte hur stor procent hare det är i dem, Nirvelli här på forummet har bedårande sverigeharar ungar tillsalu! Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/10/13, 6:10 PM
#6

Okej, ska kolla runt om jag hittar något som jag faller för :3

Annons:
Qepta
1/10/13, 6:17 PM
#7

Nirvelli har en hona som jag är totalt såld på. Tyvärr blir det ingen mer kanin i det här huset föränn jag flyttar hemifrån. Obestämd

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/10/13, 6:37 PM
#8

Jaha, så kan det ju också vara :)
Har fastnat för belgiska harar på utstälningarna vi varit på, så kan mest vara därför Oskyldig

Försöker hålla hararna till hoppningen och Lejonen till utställningarna bara :3

[_hsleiufhbtv]
1/10/13, 6:41 PM
#9

Min kull som Mandana nämnde är bara 8.55% hare, så tyvärr inte särskilt mycket. Men visst finns där två fina pojkar kvar, och det är ju rena hoppkaniner så att säga Flört Info finns på min hemsida om du är intresserad iaf :)

Men annars är Nirvellis ungar helt bedårande, särskilt Vega!

[YukiOni]
1/10/13, 6:46 PM
#10

#9 Jag kollade på din hemsida! 
Grymt söta, speciellt den viltgula hanen, men tror det e för lite hare i för min smak Oskyldig

Qepta
1/10/13, 6:47 PM
#11

#9 Är det en hoppkanin hon är ute efter så borde hon satsa på en av dina Linnea!

Jag håller med dig, Vega är bedårande. Sjukt vacker!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[_hsleiufhbtv]
1/10/13, 7:18 PM
#12

#10 Ja dom är helt underbara, lite trist med har-procenten bara Rynkar på näsan Jag hade själv velat ha lite mer hare i dom, men jaja ^^

[YukiOni]
1/10/13, 7:20 PM
#13

Kan förstå det, hade gärna tagit den viltgula hanen (älskar viltgult :3) Men vill somsagt ha lite mer hare i Oskyldig

Kollar vidare men e som sagt öppen för förslag.

Annons:
Qepta
1/10/13, 7:50 PM
#14

#13 Hur mycket hare vill du ha i kaninen och är det specifikt belgisk hare?

tycker att du ska vända dig till Nirvelli om du vill ha en sån harlik som möjlig..

Men hade jag varit du hade jag inte tackat nej till en unge efter Linneas Siri, vilken jäkla kanin alltså. Bara plockar på sig pinnar. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/10/13, 11:46 PM
#15

Jag vet inte, så mycket som möjligt? 
Jag har någonting emot "blandraser" bara. Dem e söta, bra hoppare, och så, men har aldrig riktigt funkat för mig. Inget fel i blandiar alltså, har bara aldrig haft några bra erfarenheter av blandisar över huvud taget (kan bero på dålig uppfödare också Obestämd)

Qepta
1/11/13, 12:02 AM
#16

Satsa på dvärghare istället då, de ser man oftare ute på banorna, Belgisk hare är som jag tidigare nämt ingen bra hoppare.

Och tyvärr så är nästan alla hoppkaniner blandraser just för att man vill ha visa egenskaper som den andra inte har osv.

Pratade senast igår kväll med en kvinna som är fodervärd åt mig belgiska hare och vi kom in på hoppning, hon tycker inte heller att de är nå vidare hoppare och att hon har hört från många håll och kanter att de är för envisa. Finns många högresta raser som kan passa dig bättre, Belgisk hare korsar man in bara för kroppens skull (rätta mig om jag har fel).

Och jag som har en hare med både tyska och UK linjer är väldigt lång i kroppen och det skulle ställa till en del då hon har väldigt långa bakben dessutom så skulle hon med störst sannorlikhet riva hindrerna pga bakbenen.

Kolla på Dvärghare, (vet inte hur envisa de är men eftersom jag sett flera hoppa med dem så borde de vara en rätt lämplig ras), Rex, Gotlandskanin, Sverigehare (som jag nämnt tidigare). Dessa är några få högresta raser.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/11/13, 12:07 AM
#17

Min syster har en dvärghare, dessvärre har denna agrissionsproblem då hon inte vart hanterad på över 1 år i förra hemmet, så har inga bra erfarenheter av den rasen heller e jag rädd Oskyldig

Hon e en duktig hoppare, men hugger oftare än vad hon kommer fram till burkanten (med alla utom min syster) så e väll mer som en "enmans-kanin"

Qepta
1/11/13, 12:57 AM
#18

Så är min ena hona.

Min hare gick inte att hantera ett tag, hon högg mig under ögat, samt i händerna och i nyckelbenen.

Har läst en tjejs blogg (hon är medlem här på harkaniner) och hennes dvärgharar verkar toppen. Lär känna rasen innan du bestämmer dig.

Kan det vara så att hon bara litar på din syster och att hon är den enda som håller på med henne? Livetskaniner här har erfarenhet av problemkaniner. Prata med henne!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/11/13, 1:05 PM
#19

Jag pluggar rätt mycket, och min syster har haft mer tid med hennes än vad jag har haft, får se hur jag gör. Beror väll på om jag hittar en individ jag fastnar för :) Känner Saaara, och hon ska ha en kull till sommaren vad jag vet så ska prata med henne i sånna fall.

[Guldvingens]
1/11/13, 3:10 PM
#20

Jag ska ha en kull Sverigeharar till våren om inte annat ;) ifall du skulle känna för "blandras" ändå.

Mer info finns här: http://guldvingenskg.weebly.com/kull2013.html

Kommer passa till hoppning. Farfar till ungarna var elitklassad, mamman till kullen är msv-klassad (inte tävlad så mycket), mormor till kullen svårklassad.

Annons:
[YukiOni]
1/11/13, 4:15 PM
#21

Kan väll kolla på det inspänna fall? Är som sagt inte aktuellt just nu, men till våren så :)

Qepta
1/11/13, 4:35 PM
#22

Förstår inte riktigt varför du vill jus ha en Belgisk hare, renrasig som ej behöver gå att ställas ut och sm ka bli hoppkanin.

De som avlar på B H avlar inte på hoppgener tyvärr, om u endå inte ska ställa ut unrar jag va det negativa med blandras är? Glad

Om du kollar på de kändare hoppkaninerna samt sagens hoppkaniner, hur många renrasiga är det där? någon få individ kanske, oftast inte mer än det. Just för att renrasdjur avlas för utställning och "kaninhoppningsavel" avlar fram bra hoppkaniner som har kapacitet. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/11/13, 5:17 PM
#23

Jo, förstår ditt argument, men de blandraser jag har haft att göra med så har nästan alla haft någon form av sjukdom/genetisk fel. 
Kan vara dålig uppfödning som sagt, vet inte.

Vill ju ha en kanin att hoppa med, då våra lejon inte e optimala (manen slits sönder) De hoppar mer än gärna, men vill inte tävla med dem.

Skulle dock kunna tänka mig en Sverige Hare om det skulle vara så att jag fastnade för någon individ. E ju inte rasen i sig, utan individen jag e intresserad av.

[Guldvingens]
1/11/13, 5:28 PM
#24

#21

Ja, precis. Är ett tag kvar tills jag ska ta kullen. Så du får väl känna efter litegrann.

[YukiOni]
1/11/13, 5:48 PM
#25

#24 Men du kan ju sätta upp mig på intresselistan ifall att :)

[Guldvingens]
1/11/13, 5:49 PM
#26

#25

Absolut! Det ska jag göra =) har du någon mailadress?

[YukiOni]
1/11/13, 5:54 PM
#27

Javisst :) 
PMar den till dig

(Kollar runt lite bland dina tidigare kullar :3)

Annons:
Qepta
1/11/13, 7:18 PM
#28

Sjukdommar samt genetiskt fel förekommer även hos renraser. Min hane som är avliden hade någonting som störde hans nos, samt flera ur den kullen.

men hoppas du hittar en kanin som faller dig i smaken och som passar för hoppning. Vet att jag är tjatig men Belgisk hare är inte avlad för hoppning och har oftast för lång kropp samt ben (iaf UK linjerna).

Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/11/13, 7:27 PM
#29

Sant, men har aldrig haft några sjukdomsproblem med mina "rena" kaniner, så kan vara det :) 

Jo, får hoppas det :)
Tycker om att ställa ut men vi får se då :3
Jo, men harar med UK linjer har väll dålig kropp i allmänhet, eller har jag fått det om bakfoten? :o

Qepta
1/11/13, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Nej dålig kropp har de inte, däremot föredrar domarna de grövre hararna, alltså inte UK linjer.

Min hane som är avliden fick 94,5p och var tan färgad så det är inte illa. Samt hans kullbror fick 95p (tan) första tan haren i Sverige som fått 95p.
Min hona (viltröd) rätt dålig färg fick 94p. Mina är slanka och fina, gillar inte alls de grova hararna. Ska fråga min kanins uppfödare om jag får låna en bild utav honom och visa vilken variant domarna föredrar.

Här kommer en bild på min avlidna hane. Har tyvrr ingen riktig uppställningsbild på honom. Han var nätt och fin, precis så jag tycker att hanarna ska se ut. (gillar inte grova harar för 5 öre)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1/11/13, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här är en bild på min hona. Hon hade nyligen haft en kull så hon var inte i form - på bilden har hon för mycket hull.

Båda hararna har UK linjer, men honan har finare kropp. Jag gillar slanka harar med längre rygg. Jag ogillar domarnas favoriter; de kompakta hararna med grov benstomme. Mina framtida harar kommer först och främst vara UK harar.

Sorry TS blev lite ot Oskyldig

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[_hsleiufhbtv]
1/11/13, 8:57 PM
#32

#31 hon är så sjukt snygg så det är inte sant! Håller med om att harar ska vara slanka och inte så grova btw Glad

Qepta
1/11/13, 9:04 PM
#33

#32 Har du sett jämförelsebilden som Andreas la ut på fb gruppen på hans hane samt en 96p hane? Den kaninen hade ingen hals, ingenting!

Det är som Yra jag tycker att harar ska se ut. (Visst kan de va en aning snällare men) Flört

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1/11/13, 9:13 PM
#34

#30 Menade såklart att Yra och intros broder fick 95,5p!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Annons:
[YukiOni]
1/11/13, 11:24 PM
#35

Sjukt fina! X_X 
Har aldrig ställt hare så är inte så familjär med deras standard Oskyldig
(E lite småkär i tan-färgade harar :3)

Qepta
1/12/13, 12:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Här är en uppställd bild på min avlidne Intro som 7-8 veckors unge.

Inget som föredras på utställningar, oduglig hoppare tyvärr. Obestämd Hade tänkt hoppa med honom men det gick inte.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1/12/13, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Den viltröda fick 96,5p på norska LU o Brutal (tan färgade) fick 93 på svenska.

Fick tillåtelse av min uppfödare att lägga upp bilden.

När bilden på tan haren togs fick han 93p. Han slutade som 95,5p innan han dog.

Så jaaaa, ja förerar de med UK linjer trots att de har sämre chans i uts. Flört

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/12/13, 2:33 AM
#38

Kan förstå det OwO

[_hsleiufhbtv]
1/12/13, 9:16 AM
#39

#33 ja, och nu la du upp den här också ^^ men jag förstår egentligen inte hur man kan föredra att dom inte ska ha hals. Det är det och deras buklinjer som gör dom så fruktansvärt snygga ju! Utan hals ser dom för kompakta ut, hela tjusningen med BH är ju deras smala och smäckra utseende. Yra är riktigt snygg, har hon fått sin kull ännu förresten? Sorry för lite OT..

Qepta
1/12/13, 3:41 PM
#40

#39 Exakt!

Nej tyvärr, hon har varit skevdräktig de två gångerna hon lyckats bli parad och hon paras till våren igen. Man parar inte harar under vintern för det finns risk för sämre kroppar har jag hört. Obestämd

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Anonym
Anonym
1/13/13, 7:46 PM
#41

Herre gued Mandana, sluta att skryta om dina kaniner. Och om hon vill ha en Belgisk Hare får hon väll skaffa sig det, du behöver inte upprepa att dom inte lämpar sig för hoppning.
och sluta tvinga på henne en kanin från Livetskaniner 
om det är en Belgisk Hare hon vill ha så får hon väll köpa det.
Hon bad om att någon skulle PMA om de hadde någon b h.
Inte vad dina kaniner fått för poäng och så vidare.

Annons:
[_hsleiufhbtv]
1/13/13, 8:53 PM
#42

#41 För det första ska du lägga av med din otrevliga ton, för det andra har Mandana som är BH-erfaren sagt sina tips, råd och åsikter vilket bara är bra då en belgisk hare inte är den lättaste rasen och den lämpar sig inte till hoppning vilket TS ville ha den till. För det tredje rekommenderade hon min kull, eftersom dom är efter elitklassade samt champion-föräldrar inom hoppning då TS vill ha kaninen till hopnning. Hon tvingar ju knappast henne! För det fjärde så är det bra med information om de belgiska hararna, vilket Mandana delat med sig av. Och för det femte har ju TS ev hittat en lämplig sverigeharekull av Sofie istället. Så jag ser inte problemet?

Så lägg nu av med dina påhopp och din otrevliga ton. Och när man skriver så som du gör bör man kunna stå för sin åsikt, inte skriva anonymt.

//Medarbetare

Qepta
1/13/13, 9:43 PM
#43

#41 Jag skryter inte om mina? TS undrade om UK linjer har sämre kroppar och då valde jag att visa hur olika linjer ser ut.

min hane jag hade har avlidit. Honan är inte perfekt, hon är en oouglig hoppare samt att jag vet att de är svåra att hoppa med pga deras envishet.

Hon som är fodervärd åt min hona nu pratade om det för någon dag sedan och även hon höll med mig. Det är ingen lätt ras men otroligt roliga.

Vill hon ha en hoppkanin som hon vill komma någon vart med rekomenerar jag som själv är uppfödare till hoppkaniner (uppfödningen ligger på is).

Jag har inte tvingat TS till någonting, Både du och hon är varmt välkomna till mig när min hona kommer tillbaka och provhoppa med henne, vet någon enstaka hare som hoppar och jag har varit aktiv i hoppbranchen trots att jag ej hoppat med någon av mina på tävling (pga mig och inte djuren),

Om hon vill ha en bra hoppkanin som har det i genergna så ska skulle jag satsa på en ån kanin än att chansa.

Jag har mer erfarenhet än TS av Belgisk hare och delar bara med mig av min kunskap om rasen.

Och som Linnea säger, du behöver inte vara otrevlig.
Dessutom är det väldigt synd att du ska behöva vara anonym. Du borde stå för det du skrivit. Jag har inte ett dugg intresse av att vem du är eller vad du håller på mig men stå för det du skrivit. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/13/13, 11:22 PM
#44

#41 Men jösses, frågade efter om någon visste om en belgisk hare kull fanns tillgänglig, behöver inga onödiga kommentarer ._.
Sen har jag ingenting emot att folk med vana av rasen rådger mig, e mer än tacksam för det.
(NEJ, jag e inte en sån som köper en hare 'bara för att')

För uppdateringens skull så håller jag på att leta efter en dvärghare, hane för övrigt.

Qepta
1/13/13, 11:30 PM
#45

#44 När jag skrev inlägget så vel jag bar informera så gott som möjligt. Hoppas inte du tog illa vid för i sådannafall ber jag dig om ursäkt. Vill vara så tydlig som möjligt då det är en så pass speciell ras, både utseendes mässigt samt mentalt. Glad

Hoppas du hittar en hane snart, dvärghare uppfödare finns det gott om. Även flera på forumet som föder upp. Kolla även på Kanin.ifokus, där kan du nog få tag i en bra dvärghare.

Sedan måste du visa bilder på din nykomling (när han nu kommer) dvärgharar är så fina.

Jag har haft både dvärg och belgisk hare i mina kullar. Nu ska Linnea här på forumet bli fodervärd åt min pensionerade avelshona samt hennes avkomma (från den senste kullen) som hon ska hoppträna samt tävla med. Skrattande

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[YukiOni]
1/13/13, 11:42 PM
#46

#45 Ingen fara, e alltid för ny vetskap :)
Jo, hoppas det med, har kollat en del men inget napp än dock.

Jaja, det kommer säkert snart :)

Upp till toppen
Annons: