Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1272 ggr
[_hsleiufhbtv]
2013-01-05 20:17

Det där med inavel

Är ni för eller emot det?

Jag är för det, till viss del Glad

Annons:
Fridaaaa
2013-01-05 20:18
#1

Jag är för det om man vet vad man gör :)
Om man har ett bra vettigt syfte med det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

iWontBite
2013-01-05 20:51
#2

Jag får nog säga för, även om det är snarare "okej med", och som vanligt behöver jag en hel uppsats om varför jag tycker så ;)
Om man gör det i syfte för att till exempel se att linjerna är friska nyttjar det ju rasernas fortsatt goda levnad. Är det friska linjer så är det ju inget ungarna någonsin lider av. Sedan finns det ju inavel och inavel. 0.1 procent (som vissa hoppare iaf tidigare varit helt emot) och 25 procent är ju inte direkt samma sak. Att medvetet inavla om och om igen tycker jag inte är okej.
Hoppkaninerna nu är ju släkt allihopa, i princip, finns inte så många håll att vända sig åt längre. Jag kan nästan önska att man hade kollat hoppkaninernas gener lite mer för jag kan knappast hålla koll på varje kanin i Sverige när allt jag har är ett namn i stamtavlan. Hade de då varit "linjecheckade" hade man kunnat känna sig tryggare.

Å andra sidan, onödigt att föra en massa nya kaninungar till världen när det redan finns så många som inte hittar hem.
Nej jag vet inte, men jag är helt okej med linjeavel och inavel så länge det inte skadar kaninerna och man gör det med lite vett i huvudet.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[_hsleiufhbtv]
2013-01-06 16:07
#3

#2 Ja precis, min Siri till exempel. Hon är ju uppfödd för hoppning, och nu när jag skulle ta kull på henne hade jag enorma problem med att hitta en bra hane som hon inte var släkt med eftersom hon har de flesta kända hoppled bakom sig. Och Siri är ändå enfärgad, så valet föll på en brokad hane. Tänk om Siri också varit brokad (jag är alltså emot att para brokad+brokad), då hade jag haft enorma problem Tungan ute Det bästa hade ju varit att para henne med en helt obesläktad hane, men jag vill ha sålt ungarna också, så det gick inte riktigt.

Jag pratade med en på facebook innan idag också, och frågade varför hon tog kullar på sina kaniner och vad hennes syfte med aveln var, fick svaret "kaninungar är mysiga". Så hon tar många kullar om året, endast för att hon tycker om att ha kaninungar hemma. Sen säljer hon dom på blocket till vem som helst. Sådant gör mig lite förbannad faktiskt Obestämd

dermot
2013-01-11 05:23
#4

Jag är för det. Har ju själv gjort det, för att kolla mina linjer. :) Men att sitta och inavla hela tiden gör ju resultatdjuren bara sjuka och då är man ju helt utför.

En-tre gånger är nog, till exempel para far-dotter, ta en unge ur kullen para tillbaka på "stamfadern", ta en unge ur kullen och para tillbaka på stamfadern. Om inget har visat sig då så bör hanen vara helt fri från genetiska defekter. Det är svårare på honor har jag fått lära mig.

Jag har bara parat mor-son än så länge och inget har dykt upp. :)

En fördel vid kontrollparningar är ju att man kan slakta överskottet, annars blir det trångt till slut. ;) Man vill ju gärna inte sälja vidare om man inte vet säkert, bara om de ska kastreras.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Guldvingens]
2013-01-11 17:47
#5

Jag har inget emot det.

Nära inavel, ex far/dotter - mor/son, tycker jag är bara bra om det görs av någon i just syftet att ta reda på om det finns dåliga anlag. De som parar så nära släkt för att "få söta kaninungar" = där är jag emot det. Fast det är väl en principgrej, man ska inte ta kullar bara för att få söta kaninungar ändå ;)

Jag tycker att inavel ska användas mer och på ett ordentligt sätt inom ex hoppaveln. Numer ser jag inavelsgrad uppemot 3% - men inte i syfte att se ifall det finns dåliga gener. Utan för att få fram "superhoppare". Finns en hel del kaniner som hopptävlar och avlas på, som ev kan vara bettfelsbärare. Om folk istället parade tillbaka på föräldern så kanske man fått veta med säkerhet.

iWontBite
2013-01-11 19:29
#6

#5 Jag håller med. Hoppuppfödarna brukade vara extremt strikta med att ingen inavel fick förekomma. Vad ledde det till? Att kaniner med möjliga defekter används i avel. Många många som har bettfelsbärare i släkten idag.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Annons:
hjartelyckanskaniner
2013-01-11 20:45
#7

Jag är för, om man vet vad man sysslar med =)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Upp till toppen
Annons: