Annons:
Etikettallmänt
Läst 4700 ggr
MMEB
1/2/13, 6:39 PM

Vad menas med harkanin?

Hej!

Jag har precis trillat in här och blev otroligt nyfiken. Vad innebär det med harkanin? Dummaste frågan kanske.

Kan man ha en harkanin ensam om det är en hane eller lever även hanar i grupp i det vilda? (Fast då kanske med andra honor bara)

Den som vill får gärna skriva av sig lite :)

Annons:
hjartelyckanskaniner
1/2/13, 8:20 PM
#1

När jag ansökte om att starta sajten så ville jag ha en sajt för alla sorters harar. Med tanke på att det finns flera raser. Sen ville jag inte att man skulle missförstå med de vilda hararna med tanke på att vi inte har vilda harar hemma hos oss utan det fortfarande är en kanin som liknar harar.
Så det är ett gruppnamn för olika kaniner som ser ut som harar. Vi har tex den minsta rasen som är en dvärghare, sen harkorsning som är en blandning mellan tex dvärgvädur och belgisk hare, sen sverigeharen som är en blandning mellan dvärghare och belgisk hare sen den största rasen, belgisk hare.

Så därav, harkaniner =)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

iWontBite
1/2/13, 9:20 PM
#2

Ja rent officiellt är det väll en kanin av raserna belgisk hare eller dvärghare, eller någon blanding mellan dem och en annan kaninras som fortfarande har ett utseende som påminner om harens.

Harkaniner är naturligt mer lika vilda harar än vilda kaniner. Allt på dem är långsmalt. Ben, svans, huvud… När de sitter vanligt så har de en tydlig buklinje och långa ben. De är lite som kaninvärldens vinthundar ;)

Men ja det är alltså tal om en viss kategori av kaninraser, inte riktiga harar. Alla "regler" är dessamma som för kaniner :)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

MMEB
1/2/13, 9:40 PM
#3

Okej tack för svaren hörni! De ser ju så vackra ut och när jag tänkt på att skaffa kanin har jag velat ha en i den där naturligt grå/bruna så de ska likna en vild hare. Men då vet jag vilken ras jag ska läsa på om då :)

Jag vill inte ha ett flockdjur ensamt om det lever med andra i det vilda. Lever hanarna ensamma naturligt?

iWontBite
1/2/13, 9:47 PM
#4

Det är okej, de är inga flockdjur! Det är ett vanligt missförstånd, men de är i själva verket kolonidjur (som till exempel människor) vilket betyder att de bor nära andra kaniner, men med egna revir och bon.
De är sociala, men det är oftast bättre att de bor själva, hane som hona, om man inte har väldigt gott om plats för annars riskerar man bara bråk. Speciellt hanar.

Vad roligt att du är intresserad av harar :)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

hjartelyckanskaniner
1/3/13, 10:52 AM
#5

Sen har de vilda hararna antingen en kromoson mindre eller mer (kommer ej ihåg) så de vilda hararna kan bara fortplanta sig med sig själva. En kanin kan alltså aldrig föda en kull med en vildhare eller tvärtom. Det är genetiskt omöjligt.
Det är bara vi som avlat fram dess utseende. Presis som att vi har avlat fram dvv kraftia huvuden så att de ser ut som en fransk bulldog, angoror med dess enorma päls som bara växer och växer. Allt är bara framavlat av oss människor =)

Som iWontBite säger, det är många som lärt ut fel i tex böcker. Kaniner är kolonidjur, inte flockdjur. Skulle vi kolla ner i en håla så har varje kaninfamilj varsin håla under marken men alla kommer upp ur samma hål. Det kan finnas många bon under marken. Där föds ungarna och man sover, annars är kaninerna/hararna mest ute och skuttar i det fria för att leta mat.

Men om du undrar varför jag har detta namnet på gruppen så har du svaret i #1. Man säger aldrig harkaniner för övrigt utan bara dvärghare, sverigehare, harkorsning eller belgisk hare =)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

MMEB
1/3/13, 12:54 PM
#6

Såå intressant! Om man ändå hade det lite större och en pojkvän som gick med på allt. Oskyldig

Men lite längre fram blir det definitivt en harkanin. Jag skulle vilja ha en kanin som kan följa med mig. T.ex. på hundpromenader. Av alla mina marsvin jag haft är det bara en som jag lyckats kunna gå små promenader med. Är harare lättare tror ni?

Annons:
hjartelyckanskaniner
1/3/13, 1:13 PM
#7

#6 Kaniner kräver inte spec stor plats.. en dvärghare tex skulle kunna ha en bur på 120x60x60 bara den kommer utanför buren varje dag =)
Jag har 3 kaniner på 7kvm =) 2st som bor på 220x60x60 och en som bor på 240x60x60 =) Haren bor i den strörsta buren då hon kräver mer kondition :P

Harar har lite mer energi, iaf enligt mig. De kan lätt skutta upp i luften om man inte hänger med och svänga plötsligt. Beror såklart på djuret också. Du kan ha en som har massa energi och bara springer och springer medan en annan kan ha en hare som älskar att ligga i soffan och götta sig medan man klappar den på huvudet.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

hjartelyckanskaniner
1/3/13, 1:26 PM
#8

Om du har lite plats och vill ha en hare så rekomenderar jag mer en dvärghare än tex belgisk hare då jag själv tycker att de ska bo på 200x100x100cm. De ska ändå få ha sitt eget space där de kan vara trygga.

Kan säga att min hare har varit myyyycket snällare än tex min renrasiga dvv fuchs (min första, Tosca var otroligt snäll) eller min hermelin/lejonkorsade hona. Även om Trolla mer än gärna säger till när man är för nära och hon vill vara ifred så är hon snällare. De två sa aldrig till när man kom för nära utan helt plötligt satt de i handen.

Du kan tex prata med Saaara här på HkIF =) Hon har en dvärghare tillsalu. Transport brukar inte vara några problem. Sen vet du redan hur kaninen är om du köper en som blivit bra omhändertagen än tex en unge där man inte vet hur tempramentet är =)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[_hsleiufhbtv]
1/3/13, 1:50 PM
#9

#5 jo det kan dom. Två olika arter kan para sig med varandra, och kan få avkommor även om det inte är så stor chans. Däremot kan två olika arter endast få infertil avkomma. Tex häst och åsna = mula, mulan är steril eftersom häst/åsna är två olika arter ^^

iWontBite
1/3/13, 2:13 PM
#10

#9 Endast i väldigt få fall kan djur av olika arter få en avkomma (som då oftast är steril) och då bara när djuren är väldigt nära släkt, ur en evolutions-teoretiskt synpunkt. Detta innefattar tex vanliga hästar, åsnor och zebror, lejon och tigrar, vargar och hundar…
Men harar och kaniner är ungefär lika nära varandra som människor och schimpanzer är. Dessutom, även om det skulle bli ungar mellan en hare och en kanin så föds ungarna helt olika (harar fullt utvecklade och kaniner naknablindadöva) och skulle aldrig överleva.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

hjartelyckanskaniner
1/3/13, 2:21 PM
#11

#9 Har lärt mig att en kanin och en hare inte kan få ungar ihop då haren saknar/har en kromosom mer och det är omöjligt att få ungar ihop. Sen är hararna enorma så jag tror knappast att det hade gått.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

iWontBite
1/3/13, 2:46 PM
#12

För att komma tillbaka till orginal topic så skulle jag personligen rekomendera en korsning eller så kallad "sverigehare". En dvärghare är inte en bra förstakanin, de är alldeles för känsliga som regel och jag tror inte de passar inte så bra för vad du velat "ha den till". Dessutom är de inte så lika vilda harar som större harkorningar är :P

Att gå på hundpromenader med kaninen kan kanske fungera om man tränar det på något sett, med godis och lockar att de ska följa med. De brukar gilla att gå ut på promenader, men hundar har väldigt mycket större revir än kaniner och kaninen kanske inte vill gå mer än ett par hundra meter innan den vill springa tillbaka igen. De är ju flyktdjur så att komma allt för långt ifrån sin "håla"(hem) känns otryggt för dem.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

MMEB
1/3/13, 3:07 PM
#13

#8 Ja det är kanske bäst att som förstakanin skaffa en äldre då jag tycker temperamentet är det allra viktigaste och så vet man om dess intresse matchar ens egna. Själva buren hade jag tänkt ha så stor det bara går så därför får jag nog vänta ett tag då min pojkvän troligtvis inte skulle gå med på det i vår etta ;D

#12 Tack då vet jag lite vad för ras jag kan rikta in mig på :)
Det var bra att veta att kaninen inte kanske skulle tycka det var naturligt att gå långt utanför dess revir. 

Tar ni ut era kaniner året runt?

Annons:
hjartelyckanskaniner
1/3/13, 3:11 PM
#14

#12 Rasen har inget med vilken förstakanin som är bäst =) De flesta rekomenderar inte ens harar som förstakanin utan en dvv, men en dvv kan lika bra vara aggressiv och ha mycket temprament medan en dvärghare som är kända för att säga till, kan vara gudasnäll =) Allt beror på individen och hur man uppfostat kaninen.

Jag har mina ute året om, men mina bor också i ett kaninhus/stall som pappa har byggt här på tomten =) Man ska helst inte ta ut en innekanin när det är vinter. Gå ut lite i sele är OK men inte ha ute långa stunder då deras päls inte har växt till sig så tjock som utekaninerna har =)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Fridaaaa
1/4/13, 4:39 PM
#15

#9 De kan para sig men det är väldigt väldigt sällsynt att det ens blir ungar. Honan får missfall långt innan de föds i så fall om de ens får för sig att para sig med varandra:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

iWontBite
1/5/13, 3:27 AM
#16

#14 Vi får "agree to disagree" om det. Dvärgvädur är mycket vildare avlade än dvärgharar är, de är inte konstigt om det finns stora personlighetsskillnader där. Min dvärghare var aldrig det minsta aggressiv på något sett (inte heller de flesta utav mina vänners) - tvärt om - men de var känsligare, försiktigare, krävde att man var mer uppmärksam på kroppsspråk. Det tycker jag inte är bra personlighetsdrag när man ska handskas med ett nytt djurslag för första gången. Att det finns individuella skillnader som kan frångå "standard" är självklart. Belgiska harar kan jag inte uttala mig om för jag har aldrig haft någon, men jag antar att de är lite för stora för att vara aktuella ändå. Därav, mindre korsning.

Nu kom jag av mig från OT igen, haha..
Men ja, vad Emma sa.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

hjartelyckanskaniner
1/5/13, 7:28 AM
#17

#16 fast sverigeharen har ju ändå en blandning mellan dvärghare och belgisk hare, bara att de inte är lika små och "sköra". Men TS kan ju vara bättre på att se på kroppsspråket än tex en som haft kanin ett tag, vem vet? Är man noggrann och kollar för minsta tecken så ser man vad kaninen menar. Det finns ingen direkt nybörjarras. Alla fungerar ungefär desamma och alla har sina "dåliga" sidor. Så länge det inte är en människa som är enormt hårdhänt eller ett litet barn som ska handskas med kaninen så får man gå efter hur kaninen är :) man får gå efter hur man är som person och vad man vill med kaninen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

iWontBite
1/5/13, 12:20 PM
#18

En sverigehare är en harkanin mellan, vad är det nu, 1,5 & 2,3? kilo. De behöver inte vara nära släkt med någon dvärghare alls, kolla sverigehararnas hemsida så är det många som är korsade med vädur och allt möjligt. (elleer åtminstonde var det de när jag var riktigt aktiv med sverigeharar hahaha jag får väll erkänna att jag inte kollat på ett tag) 'Orginalkullen' va dock mellan dvärghare/belgisk hare. Oavsett så är det bara mina åsikter och de behöver dåklart inte vara rätt eller fel mer än någon annans ;) Det är helt upp till var och en hur man vill göra.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

hjartelyckanskaniner
1/5/13, 7:38 PM
#19

#18 Ingen aning! men den ''riktiga'' eller vad vi ska kalla det, är ju dvärghare/belgisk hare =)

Men det jag ville få fram är att ingen kan säga att detta är inget för dig utan du ska ha detta =) utan man får kolla sig fram och se vad som känns bäst =)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

iWontBite
1/5/13, 8:28 PM
#20

Jo klart. Det är galet så enkelt det är att komma in på något helt annat i forumtrådar xD

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Annons:
MMEB
1/6/13, 10:14 AM
#21

Hahah, men det har varit intressant att läsa :)

Jag är nybörjare på kanin men har haft hamster, marsvin, hund och häst bland annat så jag löser det nog :)

Tack för ert engagemang!

hjartelyckanskaniner
1/6/13, 10:20 AM
#22

#20 Sen att jag är en människa som alltid får det att sluta med allt annat än vad det börja med, blir det inte bättre av x)

#21 Som en ryttare så kan jag säga att hästar är sååå mycket mer komplicerade än en hare :P På en hare så kan du se vad kaninen menar, på hästen måste du känna vad den menar..
Vi har de som galopperar i 190 mot ett hinder, man känner att kroppen ''höjs'' utan att den hoppar och 50cm innann hindert så tvärstannar den. Ibland har man glidit rakt in i hindert. Sen att man har en sadel som är ''sönder'' gör inte saken bättre haha. Helt plötsligt kan stigläderna åka av :P känns inte så roligt när man hoppar studs :P

Så… ännu mer OT haha

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Upp till toppen
Annons: