Annons:
Etikettsjukdomar-och-hälsa
Läst 1913 ggr
[_hsleiufhbtv]
2012-12-28 00:18

Någon som vet vad det här är?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Siri har just nu lite mer än två veckor gamla kaninungar, och dom mår hur bra som helst. Men när hon var runt två veckor gången in i dräktigheten började hon andas riktigt snabbt, nysa och nosen är fuktig/rinner ytterst lite. Bara genomskinligt, alltså inte vitt eller gult snor och sådär. Jag ringde Cecilia på Fågelklinken och fick tid samma dag, så jag åkte ner. Väl där undersöktes hon, tänder kollades, hjärta kollades och lungorna lyssnades på. Dessutom röntgades hon på min begäran då jag ville försäkra mig om att det inte var tumörer som tryckte på lungorna eller något sådant. Allt var helt felfritt, så dom skickade mig hem med antibiotikan Baytril som skulle ges två gånger om dagen, 0.9ml varje gång, i sju dagar. Hon förbättrades en hel del, men när dosen var över kunde hon ju inte fortsätta på det pga att hon skulle få sina små ungar vilken dag som helst, och de hade skadats av Baytrilet om dom fått det i sig.

Så Siri blev sämre igen, andades häftigt, fick nysattacker och nosen rann som vanligt. Jag ringde flertalet veterinärer, och ingen ville behandla henne med tanke på ungarna som isåfall skulle ta skada av det, alltså avvaktade jag, vilket var rätt beslut enligt alla veterinärer så jag kände mig lugn. Om det spelar någon roll ringde jag till Fågelkliniken, Helsingborgs Djursjukhus, Ugglarps Klinik, Veterinärhuset i Ängelholm, Din Veterinär i Helsingborg och någon längre ner i Skåne som jag inte ens minns namnet på. Alla tyckte jag skulle avvakta tills bebisarva var iaf fem veckor gamla.

Alltså avvaktade jag, men har haft kontakt med uppfödare (både utställ och hopp) och fått alla möjliga tips. Så jag testade mig fram med tips och råd från alla möjliga underbara folk. Testade om hon var för varm, om det underlättade att ge höbricketter istället för hö, ha isflaska i buren, värmeflaska i buren, byta strö, ge vatten i skål istället för i automat, ge mindre respektive mer utevistelse utanför buren och massa andra små grejer. Men allt har varit utan resultat.

Sedan fick jag tips av en annan uppfödare att ringa någon som hette Tomas, han skulle vara enormt kunnig på kaniner, vilket han verkligen var! Enligt honom skulle jag fortsätta ge Siri Baytril utan en veterinärs rekommendation, vilket jag inte riktigt vågat ännu.

Igår fick jag hem nytt hö av en annan uppfödare, som är tusen gånger bättre än mitt gamla vilket jag misstänker är skitdåligt. Och igårkväll blev Siri så mycket bättre! Nysningarna avtog och var inte alls intensiva och andningen lugnare. Med råd av fler duktiga kaninmänniskor har jag börjat utesluta vissa saker nu, så för tillfället får hon endast Rebbit Royal, kraftigt hö, vatten och lite grönsaker som morot, små gurkbitar osv. Ja och vatten då såklart.

Under alla dessa veckorna har jag haft regelbunden kontakt med Fågelkliniken, och förra veckan fick jag Bactrim utskrivet till Siri, började självklart med dosen direkt, vilken var 1.9ml 2 gånger om dagen i 10-14 dagar. Efter tre dagar blev hon sämre, magen kändes svullen och hon undvek att bli upplyft. Dessutom var hon dålig i magen under alla dessa tre dagarna, så jag tror inte riktigt hon tålde medicinen. Därför avbröt jag dosen, i samråd med Cecilia, veterinären på Fågelkliniken.

Nu idag har jag mest spekulerat kring allt, och jag har märkt att när jag har alla ungarna utanför buren i min säng för att fota dom osv, och siri är kvar i buren, så andas hon faktiskt normalt! Hon ligger på samma sätt som hon gör när hon andas häftigt, dvs intill ena kanten i buren med tom blick och spända öron, men hon låg mer avslappnat och hade lugn, fin och medveten blick. Det var riktigt härligt att se henne vara sig själv igen den kvällen. Men så fort ungarna kom tillbaks in i buren började hennes snabba andning igen. Och när kaniner andas snabbt och är stressade för länge blir dom ju fuktiga runt nosen. Så kan hela alltet ha med stressen av ungarna att göra tro? Men isåfall begriper jag mig inte på varifrån nysningarna kommer ifrån, mitt förmodligen dåliga och dammiga hö kanske? När borde hon sluta nysa om det nu beror på detta isåfall, om hon fick det nya fina höet igår?

Imorse ringde jag först Fågelkliniken och frågade hur dom tyckte jag bör göra nu. Sära på Siri och ungarna, så Siri kan behandlas fullt ut och ungarna får nappas upp, eller avvakta ännu mer. Dom tyckte att hon behövde en undersökning igen, och jag insisterade på att ta prover då det inte gjorts förut. Och det var dom absolut villiga till, för jag tror äntligen någon veterinär förstått att min fina älskade vän går före ungarna. Jag kan få nya siribebisar, men jag kan aldrig någonsin få en ny Siri. Så efter lite mer prat om hur hon är i beteendet osv, så kom vi fram till att jag skulle ringa veterinären hör i Klippan och be om att få göra proverna här så Siri slipper utsättas för stressen med en tågresa ner till Hjärup. Nog för att jag vet att dom här i klippan är inkompetenta gällande kaniner borde dom väl klara av att ta några prover iaf. Men icke då, självaste veterinären hade tagit blodprov på en kanin en gång i hela sitt liv, och ingen på hela stället var van vid kaniner över huvud taget. Jag ringde tillbaks till Cecilia, och fick komma ner där. Så 9.40 ska jag vara där imorgonbitti. Då ska Siri undersökas och prover ska tas. Främst avföringsprov, nosprov samt ett nosematosprov. Allt möjligt tänkbara.

Det konstiga med allting är att hon beter sig helt normalt. Äter ordentligt som vanligt, dricker normalt, äter hö, bajsar normalt, kissar och är pigg i allmäntillståndet. Det stämmer liksom inte överens..

Minsta lilla teori om vad det kan vara är välkommet, alla tips och råd, för jag begriper mig verkligen inte på vad det är. Jag trodde pasteurella först, men det verkar det inte heller vara. Kan det vara mjölkstockning eftersom hon blir sämre på kvällarna (hon diar bebisarna vid 3-4 tiden på natten) eller något sådant? Eller rent av lunginflammation? Som sagt, alla tips är mer än välkomna.

Bild på mitt hjärta..

Annons:
Upp till toppen
Annons: