Annons:
Etikettallmänt
Läst 1081 ggr
[_hsleiufhbtv]
2012-12-23 20:54

Vad anser ni om slakt?

Som rubriken lyder, vad anser ni om att slakta kaniner för att sedan faktiskt äta dom?

Jag tycker det är hemskt egentligen, men är faktiskt för det. En död kanin lider inte. Jag är vegetarian sedan några veckor tilbaka, men ett hemmaslaktat djur som jag vet mått bra, levt rätt, blivit väl omhändertaget och ätit bra foder skulle jag kunna inte. Inte mina egna djur dock, det känns för brutalt. Liksom jag har gått och kelat och myst med en kanin för att sedan äta upp den.. Nej det skulle jag inte klara. Men om någon annan hade skött slakt, uppfödningen och allting hade jag kunnat äta. Sålänge kaninen har levt bra och blivit slaktad rätt.

Annons:
noraa
2012-12-23 20:59
#1

Jag tycker kanin slakt precis är likadant som att slakta ko , lamm ,gris osv. för dem är alla djur. Och personligen förstår jag mig inte på folk som äter kött men absolut inte skulle kunna äta En kanin ett marsvin för dom tycker synd om dom djuren. så mycket dubbelmoral.själv har jag vart vegetarian c.a 6 månader.

[_hsleiufhbtv]
2012-12-23 21:04
#2

#1 Jag själv är vegetarian då jag inte vet hur köttet (alltså djuren) jag ätit levt och hur dom mått, vilket förmodligen är katastrofalt. Men en kanin som jag vet levt bra, rätt, fått kärlek osv ser jag inget fel i att äta, även om jag inte skulle kunna göra det själv ännu.

Men visst är det dubbelmoral att äta ko, gris, lamm osv men när det handlar om kanin och andra typiska keldjur så är det så fel och äckligt det bara kan bli. Så jag håller med dig Glad

Ratzo
2012-12-23 21:11
#3

#2

Skulle du inte äta en ko om du visste att den levt bra? Bara kaniner?

I can't drown my demons, they know how to swim.

[_hsleiufhbtv]
2012-12-23 21:28
#4

#3 Gäller alla typiska slaktdjur ja. Även ko, gris osv.

[Guldvingens]
2012-12-23 21:31
#5

Jag är då inte vegetarian, och skulle jag bott på gård så skulle jag gärna haft lite "slaktdjur" vid sidan om. Hade även kunnat tänka mig att ha några egna får även just för detta ändanmålet. Samt höns & kycklingar.

Då kan man ge dem ett fantastiskt liv, och sen kunna äta kött som inte blivit "massproducerat" utan som fått kärlek, ett bra liv och ett bra slut.

Däremot har jag på något sätt svårare för hund & katt, tanken på att äta dem :P även om jag hört att hundkött ska vara en delikatess i Kina. Fast skillnaden på just hund/katt resp kanin, är att kaninen från början ÄR ett produktionsdjur. Tänk ex att ha angoror hemma för pälsen och ex gotlandskaniner till kött. Mycket mer miljövänligt än att köpa färdigt, och framförallt - bättre för djuren (om man har en bra kaninhållning).

noraa
2012-12-23 21:35
#6

Tycker alla borde söka på youtube.com - Farm to fridge  - the truth behind meat production!!

och kolla. största anledningen till varför jag är vegetarian.

Annons:
[Guldvingens]
2012-12-23 21:36
#7

#6

Är väl kanske därför man ska föda upp till slakt själv - så vet man att djuren har det bra från start till slut. Och att de inte en enda gång under sitt liv behöver lida eller må dåligt :)

[_hsleiufhbtv]
2012-12-23 21:39
#8

#5 Precis så jag menar Flört

noraa
2012-12-23 21:39
#9

#7 ja :) det är absolut mycket bättre

[YukiOni]
2012-12-27 17:20
#10

Bor på en gård med uppfödning av djur för köttproduktion. 
Som tidigare nämt tycker jag det e grymt då jag vet hur slakten går till, men hellre att jag äter ett djur som fallit på hemmaplan, levt ett bra liv - än att äta ett djur som likagärna kunnat ha blivit plågat, slaget, inburat. You name it.

Men egna djur (typ kaninerna?) ALDRIG I LIVET!!

Upp till toppen
Annons: