Annons:
Etikettallmänt
Läst 1770 ggr
[_hsleiufhbtv]
2012-11-06 19:11

Din hare/harar?

Ofta är ju harar samt harkorsningar kända för att ha en hel del temperament, och jag läser mycket smutskastande om just kaniner med hare inkorsat.
Hur upplever du att din hare/harar är temperamentsmässigt?

Min Siri (räknas iofs inte som harkorsning) har aldrig visat tendenser på lite humör ens, undantag för när hon var skendräktig och högg mig i handen ett antal gånger. Flört

Annons:
[Guldvingens]
2012-11-06 19:47
#1

Kan berätta om de harkorsningar jag haft.

Pia (50% dvärghare 25% belgisk hare 25% dvärgvädur) var under tonåren lite kinkig, vi hade problem med kloklippning och det kunde morras i buren. Men det vände helt när hon fyllde året. Hon var supersnäll, skuttade lös på gräsmattan och enda gången hon nafsades var när man "bråkade" med henne. Hon var framåt, positiv och villig på hoppbanan. En superkanin helt enkelt. Flyttade till fodervärd då jag tog paus och blev där tagen av en räv.

Yedra (50% belgisk hare 50% vädur) också snäll i psyket, dock väldigt matglad och kunde då nafsas rätt hårt vid fodring om man inte var snabb nog. Flyttade då hon nattstampade, och grannarna klagade.

Christian (50% dvärghare 50% dvärgvädur) en supersnäll herre som inte har ett ont hårstrå på kroppen. Skulle aldrig bitas eller något sådant, det visste han inte ens hur man gjorde gissar jag på. Bodde bara hos mig på foder.

Cindy (62,5% dvärghare 25%belgisk hare 12,5% Tan) var en mycket nervös dam. Ljud och snabba rörelser tyckte hon var väldigt läskigt. Hon mådde inte bra hemma hos mig av den anledningen och fick därför flytta till en uppfödare som hade kaninerna i stall. Hon var däremot snäll och mild i psyket, och jag var aldrig rädd för att hon skulle bita mig. Såld

Dixi (12,5% belgisk hare 12,5% dvärghare 50% dvärgvädur 25% annat) är väldigt snäll. Varken morrar, nafsas eller har några hyss för sig. Har varit blyg i buren men har nu blivit MYCKET bättre och jag kan till och med få upp henne utan kamp nu. Bor här nu

Picture

louise1993
2012-11-07 10:24
#2

Jag kan väl bidra med mina "hare" jag med.

Jag har min Ayax, som är 25% dvärghare, 25% belgiskhare och 50 % vädur. Han har gett mig en oerhört positiv bild av harar. Han har alltid varit en mycket positiv och glad kanin. Han har så mycket energi att jag inte vet vad jag ska göra av honom ibland. Men han har alldrig varit bittsk eller hetsig. Iof har han lugnat ner sig betydligt nu sedan jag kastrerade honom och morrar åt sin dotter när hon vill vara med i hans bur, men aldrig åt en människa. Innan kastreringen satt han mer eller mindre som ett frågetecken om han blev attackerad. Och i tonåren morrade han åt en kanin jag hade då en gång sen var det bra. Han var också väldigt könsdriven.

Sedan har jag hans dotter Otto med, vet inte om jag ska ta med henne igentligen hon har ca 25% hare i sig. Hon är inte så gammal än och i tonåren nu, vilket gör henne lite stressig. Förutom det finns det väl inte ett ont ord att säga om henne, hon pussas så fort man kommer fram till buren, går för det mesta lös hemma hos oss, säger i från till katten och äter i knät.

Vet inte riktigt hur mycket detta bidrar men det är min erfarenhet :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

louise1993
2012-11-07 10:24
#3

"harar" inte "hare" :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

[Guldvingens]
2012-11-07 13:13
#4

#2 Med tanke på att jag hört folk skylla på att det är harens fel att kaninen är aggressiv (kan vara ynkliga 6% belgisk hare och resten vädur) så är väl alla bidrag bra när man vet att det finns hare i sin kanin.

louise1993
2012-11-07 13:16
#5

#4 Oj, det känns lite väl överdrivet.. Jo, då är det ju förstås värt att nämna :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

[_hsleiufhbtv]
2012-11-07 17:43
#6

Kul att läsa motsatser till den där hemska fördomen om att harar är så instabila och typ galna.. Obestämd

Annons:
Papaya
2012-11-07 19:43
#7

Jag har träffat på fler temperamentsfulla dvärgvädurar och hermeliner än jag har träffat på temperamentsfulla harar. Visst finns det aggressiva, instabila och allmänt otrevliga harar - men jag väljer att tro på att det huvudsakligen beror på någon annan faktor än procenten hare i stamtavlan.

Majoriteten av mina harar är som vilken annan kanin som helst faktiskt. Har en som det är lite si och så med men vi jobbar på det och hon blir trevligare för varje dag som går. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

[_hsleiufhbtv]
2012-11-07 20:22
#8

#7 Ja precis, och som jag skrev till dig igår, de flesta aggro-kaniner jag träffat är hermeliner och inte alls harar. Visst finns det smått galna harar också, men jag tror det beror på uppväxt, ärftlighet, hantering etc. Det är individuellt, kaniner har ju bara inte "anlaget" för att bli tokiga, då har ju knappast harar det heller. Alltså visst, det är kaniner, men ja Flört

Nu blev detta inlägget sjukt osammanhängande men blir typ förhörd av mina föräldrar samtidigt så blev svårt att få ihop meningarna korrekt haha.

Saaara
2012-11-07 20:31
#9

Alltså tycker det är stort skillnad på t.ex en Dvärghare och en Dvärgvädur i temperamentet.

Mina Dvärgharar är väldigt livliga och sprattliga. Den ena är väldigt rädd medans den andra är smått aggresiv men samtidigt min snällaste hare. ^^

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[_hsleiufhbtv]
2012-11-07 20:41
#10

#9 Ja självklart, harar är ju livligare generellt Glad

Papaya
2012-11-07 20:45
#11

#8 Håller med dig. :) Men skrev du till mig igår? Har jag missat något? ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

[_hsleiufhbtv]
2012-11-07 20:49
#12

#11 Sorry, blandar ihop dig med sofie Skäms

[YukiOni]
2012-11-10 12:49
#13

Opal (dvärghare): Jättesnäll tjej (sålänge hon inte är i buren, hon är rätt så revirmarkerande) Kan dock förstå henne. Hon e omplaceringskanin och hade det inte så jättebra hos förra ägaren (satt i bur utan speciell mänskig kontakt i ett år, så lite agressiv är hon. Jag o syrran jobbar med henne så förändringar har ju skett, hoppas på fler :)
Har börjat hoppträna med henne och försöker trötta ut henne mentalt, så vi får hoppas på det bästa :)

Annons:
hjartelyckanskaniner
2012-12-05 11:59
#14

Linnéa, du vet redan hur Trolla är;) en diva, vill synas och höras vilket hon gör! Kan vara otroligt trevlig och snäll när hon inte brunstar, men under brunst är hon ett monster. Mycket hormoner som spökar. Men det är inte sådant jag bryr mig så mycket om för jag vet att hon inte vill mig något illa utan hormonerna talar för hon är inte aggressiv.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Upp till toppen
Annons: