Annons:
Etikettköpes-säljes-och-transport
Läst 920 ggr
Anoki
9/5/12, 9:47 AM

Vilken ras bör man skaffa?

Hej!

Nu e de såhär att jag har varit inne på att skaffa en hare väldigt länge.
Håller på att läsa om dom här på denna sajten, men är de något extra ni tycker man bör veta eller tänka på?

Och hur gör man när man egentligen ska välja ut hare?
Hade två harar för ca 5 år sedan. Deras förra ägare har jag för mig sa att de va tyska harar. Mycket agressiva va dom dock.

De jag vill med haren är att kunna ställa ut den, och delvis försöka hoppa. Storlek spelar inte så stor roll, då jag har väldigt stora burar.

Jag bor i Västra götalands län och skulle kunna tänka mig att kanske åka en bit bort för att hämta haren. Finns det några vettiga uppfödare ni kan tipsa om?

Jag tycker Belgisk hare verkar vara väldigt intressant och skulle gärna vilja lära mig mer om dom.

Annons:
Zakarias
9/5/12, 9:50 AM
#1

Belgisk hare brukar vara lättast att få höga poäng på på utställning, det brukar iaf vara så.

Om dem är keliga och så har jag ingen koll på, men var noga med att kolla upp föräldradjuren.

Uppfödare i Ö-vik

/Zakarias

Anoki
9/5/12, 9:54 AM
#2

Okej, inte för att jag går efter färg. Men är de lättare att ställa ut vissa färger, eller är de så att bara några färger är godkända?

Zakarias
9/5/12, 9:57 AM
#3

#2 Tror att det mest bara finns i viltröd och vit rödögd i sverige :)

Men om du vill ha en annan ras som typ dvärghare så finns det i alla möjliga färger :)

/Zakarias

Zakarias
9/5/12, 9:58 AM
#4

Här kan du läsa om standarden på belgisk hare :)

/Zakarias

Anoki
9/5/12, 10:02 AM
#5

Eftersom jag har lejonhuvade (dvärgkaniner) så skulle jag vilja ge mig på något större :)

Läste precis den standarden :), bra information.

Finns det någon uppfödare du kan tipsa om? eller vet du någon som ens avlar?

Zakarias
9/5/12, 12:03 PM
#6

#5 Jag länkade en uppfödare i #1. Annars så kan du kolla på skafs uppfödarregister.

/Zakarias

Annons:
Anoki
9/5/12, 12:16 PM
#7

oj de missade jag helt. Okej tack

Zakarias
9/5/12, 12:57 PM
#8

:)

/Zakarias

Upp till toppen
Annons: