Annons:
Etikettsjukdomar-och-hälsa
Läst 1347 ggr
[hejhejnaffy]
2012-07-11 10:48

Trött och hängig harkorsning

Hej! Nu precis när det öste ner sprang jag till stallat och skulle hämra Berry (min harkorsnings unge på 3 månader.) Han brukar alltid komma fram och stutsa runt i buren av glädje, men idag kom han inte fram från sitt lilla hus! Jag puttade försiktigt fram honom från huset och då bara satt han med hängande huvud! Jag tog in han på mitt rum, som han alltid annars brukar skutta runt i, men nu bara sitter han i mitt knä och nästan sover ser det ut som! Jag gav honom några bitar torkadet kaningodis och det åt han. Vad ska jag göra? Jag har ALDRIG sett han i det hära tillståndet, inte ens när han åkte bil!

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2012-07-11 10:55
#1

Bajsar och kissar han? Äter han Hö?

[hejhejnaffy]
2012-07-11 11:05
#2

#1 Han åt precis lite hö, fast han tuggade mycket långsamare än han brukar, ca 2-4 minuter efter han ätit en tuss hö och lite kaningodis bajsade han 5 fasta normala kluttar. Jag vet inte om han har kissat, jag tror det iaf. Nu har han hoppat runt lite, ex försökt hoppa under min säng,puttat lite på akriveringsbollen, och till o med gjort ett trick! Han börjar bli mycket piggare nu! :) Nu stod han på bakbena också. Han kanske bara frös och var trött innan…

[_hsleiufhbtv]
2012-07-11 11:17
#3

#2 ja inget låter ju direkt fel iaf, han var kanske lite morgontrött ^^

[hejhejnaffy]
2012-07-11 12:06
#4

#3 ja, men nu när jag satte ut han i buren blev han sådär hänging igen, inte lika hängig som innan men ändå hänging :/ Jaja det är ju kallt ute och så regnar det, så han kanske bara fryser lite och kanske lite mogon trött… Han som alltid brukar vara så pigg

[_hsleiufhbtv]
2012-07-11 12:13
#5

#4 Ja inget låter ju fel förutom hans hängighet.. Kanske lite vädersjuk eller nåt. Hans mage är inte hård eller spänd?

[hejhejnaffy]
2012-07-11 17:14
#6

Nej hans mage är mjuk,nästan för mjuk känns det som… Han äter inte alls med sån aptit som han brukar. När jag lägger ex en bit pellets under han tar han den och tuggar på den lite då och då. Han sluter sina ögon halft lite då och då, och handas vad det se ut som oregelbunted! Det verkar ha blivit värre nu :(

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2012-07-11 17:24
#7

Han bajsar fortfarande då? Alltså normalt. Veterinären skulle jag åkt till, om det inte är jätteakut kan du ju ringa och boka så du får tid imorgon, då slipper du betala för akutvården..

[hejhejnaffy]
2012-07-11 17:50
#8

Jag vet inte! I förr går hade han försökt rymma från sin bur, och på något sätt lyckats hänga sig i halsen i takluckan på buren! Jag han rädda honom från att bli strypt, men Jag vet inte hur länge han hade hängt där. Han var lite trött efteråt, och igår var han också trött men han hoppade ändå runt, bajsade, kissade,drack och åt som han ska. Men nu är han jätte hängig :,( Snälla snälla snälla säg att han inte har fått någon slags av hjärnblödning! Han vill inte dricka, knappt äta, jag har inte sett han bajsa på nu ca 2 timmar, när jag sätter han i mitt knä sjunker han ner med framkroppen och det jag tror är värst av allt, när han sakta går framåt lutar han sig mot vänster sida mer än höger sida! Snälla säg att han inte har hjärnblödning eller någon slags av hjärnskada!

[_hsleiufhbtv]
2012-07-11 18:01
#9

Kan vara öroninflammation också. Men det kan endast en veterinär svara på.. Ring och hör direkt! Få i han lite Critical Care om du har det hemma, se till så han dricker och ge lite matolja om han inte bajsar.

[hejhejnaffy]
2012-07-11 18:12
#10

Critical care vad är det? Han äter hö nu,och en gurkbit, han rör på sig, han hoppar inte längre snett ser det ut som, hans öron ser normala ut i mina ögon. Han stod precis på bakbena också, utan att vingla. Han hänger inte als med huvudet nu längre och verkar andas normalt… Konstigt…

[_hsleiufhbtv]
2012-07-11 18:42
#11

#10 ett sorts fiberrikt pulver som man blandar med vatten och ger till kaniner som är förstoppade/inte vill äta etc. De flesta älskar smaken av det och brukar därför komma igång bra med den. Min SN bajsar aldrig när han var nykastrerad, men jag gav CC blandat med vatten och olja, sen på kvällen hade han bajsat. Vet många andra kaniner det räddat livet på också, så det är nästan ett måste att ha hemma - alltid. Han kanske var lite groggy efter att han fastnat eller nåt då? För nu låter ju allt som det ska.

[hejhejnaffy]
2012-07-11 18:51
#12

Han har precis druckigt, käkat hö och hoppat upp på sin sitt hylla. Hans päls på huvudet verkar ha fluffat upp en aning också…

[hejhejnaffy]
2012-07-11 18:53
#13

#11 okej tack, men vart köper man det? Vet eller kanskå på apoteket?

Annons:
[hejhejnaffy]
2012-07-11 19:04
#14

#11 Han är ju fortfarande lite hängig och har halv slutna ögon, men när han hoppar runt i buren hoppar han inte snett och som sagt han äter o dricker som han ska… Han håller på att tvätta sig nu, så jag antar att han är på bättrings vägen För helvete! Nu ska det börja Åska ute också! >:(

[_hsleiufhbtv]
2012-07-11 19:10
#15

Hos veterinären eller hos djuraffärer. Vet att gnagarboden också säljer, men dom får man maila då de ej säljs i webbshopen. Låter som han är på bättringsvägen iaf, håller tummarna för honom :)

[hejhejnaffy]
2012-07-11 19:23
#16

#15 är det dyrt? Inte så att jag inte skulle köpa det om det var det, men det är ju bra och veta om manska lägga yterligare en hundring till "kaninkassan" jag har ;) Ja jag hoppas verkligen vi slipper åka till vet! Han är säkert bara lite medtagen eller chockad efter att han hängt sig.

[_hsleiufhbtv]
2012-07-11 19:36
#17

#16 jo det kostar en del.. Den minsta påsen har jag hittat för 45:- som billigast.. Den största kostar 550:- i "min" djuraffär.. Men eftersom det går att frysa in pulvret så det håller i evigheter också, så är det en ganska billig livförsäkring :) Jag tror samma sak av dina beskrivningar. Men håll koll så han äter, dricker, bajsar och kissar :)

[hejhejnaffy]
2012-07-11 20:09
#18

#17 45 kr är mer än helt okej pris :) Men över 500 hmm… Haha ;) Jadå det ska jag göra! Tack för all hjälp föresten!

[_hsleiufhbtv]
2012-07-11 20:23
#19

#18 den minsta räcker ett bra tag, har själv tre (5 snart + bebisar) och den räcker gott och väl ^^ Inga problem! :)

[hejhejnaffy]
2012-07-11 21:02
#20

#19 toppen :)

Annons:
[hejhejnaffy]
2012-07-12 15:23
#21

Blackberry somnade in för några timmar sedan. Han låg ner i buren helt stilla han andades knappt och ryckte bara till lite då och då. Han ryckte till en gång och sträckte ut bena, sen slutades hans hjärta slå. Jag älskar dig min fina lilla vän!  Du kommer alltid att finnas i mitt hjärta. Du var den finaste,snällaste och mest tillgivna haren i världen!  Många tårar har trillat ner för mina kinder sen du för några timmar sedan lämnade jorden. Hoppas du har det bra på de evigt gröna ängarna min lilla Berry

[Guldvingens]
2012-07-12 15:53
#22

#21

Beklagar sorgen gumman!

[_hsleiufhbtv]
2012-07-12 16:42
#23

#21 men usch vad trist! Beklagar verkligen.

hjartelyckanskaniner
2012-07-12 18:57
#24

men fy! begklagar!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[hejhejnaffy]
2012-07-12 20:15
#25

Tack alla!

Qepta
2012-07-13 02:12
#26

Beklagar verkligen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[hejhejnaffy]
2012-07-13 11:12
#27

Tack. Han var min bästa vän när alla andra bara svek. Det finns ingen som han var! Min lilla Berry

Annons:
Upp till toppen
Annons: