Annons:
Etikettharkorsningar
Läst 2831 ggr
Tregly
7/2/12, 2:22 PM

Harkorsningar olagligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Köpte en kanin för 3 år sdan hos en uppfödare. Var lite skumt ställe, men blev fäst vid kaninen och köpte hennetrots att uppfödaren hade en väldigt stökig gård och man fick inte se kaninburarna, de stod bakom en ladugård och man fick inte följa med och titta på kaninerna. Idag hade jag inte köpt någon därifrån, men lite oerfaren som man var så tänkte man inte så då. Så för ett tag sedan hade polisen varit där och hittat vilda harar som använts i avel. Eftersom jag inte vet vad det är för raser i Niki (kaninen jag köpte därifrån) så har jag börjat misstänka att det kan vara hare i henne. Men har hört att det är olagligt att ha harkorsningar. Men det kanske bara gäller om man avlat med vilda harar? Men aja gjort är ju gjort. Men här antar jag finns kunniga personer som kanske skulle kunna se om det är hare i henne? Är bara nyfiken. Kanske inte 50% hare, utan 25% eller något sådant. :) Hon har väldigt grova klor och långa öron, ganska kraftig bakdel. Huvudet har inte direkt en slät form. Jag tror hon räknas som dvärgkanin. Kanske 2 kg väger hon. Hon har en rejäl haklapp, men det beror nog mer på lite övervikt. (dock så har vi börjat hoppa vilket hon är fenomenal på, så vi jobbar på att få henne att gå ner i vikt ;) )

Tacksam för svar! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Annons:
Tregly
7/2/12, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Saaara
7/2/12, 3:44 PM
#2

Om man parar en hare med en kanin så får man en avkomma som blir steril. Alltså kan den avkomman inte få/ge ungar.

Hon kan möjligtvis ha vanlig "kaninhare" i sej, men knappast vild hare.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

hjartelyckanskaniner
7/2/12, 3:57 PM
#3

En hare och en kanin kan inte ens få ungar ihop:) en hare har antingen en kromozom mer eller en mindre, därför de inte kan förökas med annan ras. Så antingen är det en vildhare eller en vildkanin :) vildkaniner kan fortplanta sig med en tamkanin:) Möjligtvis en kanin med mycket lite hare i sig. Alltså kaninen "hare" som avlats fram för att likna dessa vilda harar. Tex sverigehare, belgiskhare eller dvärghare :) hon ser inte ut att ha mycket hare i sig:) sen har harar svårare att lägga på sig:) finns i primcip ingen överviktig belgisk hare. Jag kan inte se något som verkligen är "Wow! Det måste vara en hare!" För det finns många med uppåtöron och hon har väldigt stor kropp för att vara hare.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

hjartelyckanskaniner
7/2/12, 3:59 PM
#4

Du kan kolla i artikeln "Hoppa med hare". Där finns min 40%iga harkorsningahona:) Är Trolla som hoppar:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

[_hsleiufhbtv]
7/2/12, 9:05 PM
#5

Precis som Emma säger kan inte harar och kaniner paras med varandra. Skulle isåfall gissa på vildkanin då de ändå har det "hariska" (fel ord hahah) utseendet :)

Tregly
7/2/12, 9:47 PM
#6

Okej. Kan nog inte vara hare då eftersom hon har fått avkomma. Måste varit vildkanin isf.

Tack för era svar! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Annons:
hjartelyckanskaniner
7/2/12, 9:57 PM
#7

Du har inga papper på kaninen?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Tregly
7/2/12, 10:05 PM
#8

#7 nej tyvärr jag har inget som kan visa hennes stam. Har åkt förbi stället många gånger efteråt och det bara förfaller mer och mer. Finns så mke skräp och sånt som inte borde vara där. Kaninburarna verkar för små för kaninerna och även dem har börjat bli slitna och borde egentligen inte användas. Glad att polisen gjorde en insats annars hade jag gjort det själv! :) Det var troligen ingen seriös uppfödare och papper finns nog inte på nån av kaninerna. Aja man lär sej av sina misstag! De 2 kaniner jag köpte därifrån har iaf det bra nu :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/2/12, 10:30 PM
#9

#8 Då kan det ha korsats hej vilt dvs.. Jag själv kan inte direkt se någon antydan till hare då hon inte har några tydliga tecken på det.. Antar att hon inte har någon ovanlig ras som tex japan. Eller en svår ras som holländare då hon ändå har en mer snarlik kropp till de raserna än en hare eller vildkanin.. Vildkaniner är ju ändå relativt små. Och öronen är på tok för långa och "dåligt" ställda. Deras öron är ju spikraka. Stackas kaniner som får leva kvar på stället! Anmält till länsstyrelsen?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Tregly
7/3/12, 7:29 PM
#10

#9 Okej. Ja holländare har jag funderat på med. Började fundera på vilka raser som kan vara färgen japantecknad. De jag kom på är Lejon och dvärgvädur och såklart japan. Lejon tror jag inte det är i henne, men dvv är inte omöjligt. Men då kan jag i alla fall dra slutsatsen att det inte är vildkanin/hare i henne. :)

Jag gjorde aldrig det. Men någon annan har tydligen gjort det nu eftersom polisen varit där och beslagtagit kaniner+ vildkaniner eller vad det nu var som också hade uppmärksammats i tidningen. Så den personen får nog inte fortsätta med sin uppfödning som tur är!

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/3/12, 8:32 PM
#11

#10 hon kan ju ha vilken ras som helst då för fu kan få fram japan på vilken ras som helst:) hon kan ju ha lite dvv i sig blandat med en ras som har uppåt:) tex holländare. Vad tur! Otroligt hemskt att man kan förstöra djur på detta sätt! Är ju lagligt att föda upp harar i tex tyskland. Där har de nästan ingen lag känns det som. Min kompis köpte dvv av en uppfödare och kaninen hade gallerburar som bur. Alltså fyrkantsnät på alla sidor så de understa kaninerna var ju helt nersmutsade av kiss och bajs från kaninerna över.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Tregly
7/3/12, 8:42 PM
#12

#11 Ja det kan ju vara så! :)

Ja det är så synd att det ska gå till på det viset. Jag menar, ser inte vissa ägare när det börjar gå för långt? Själv skulle jag aldrig kunna missköta mina kaniner :O Vad hemskt att dom hade galler som botten. Det är ju varken bra för kaninen som går på det jämt och sen kaninen/kaninerna under. ;( Som tur är så har de kaninerna jag köpte inga bettfel eller andra "fel" i sin exteriör. Inte heller några sjukdomar el liknande :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/3/12, 9:23 PM
#13

#12 fast just på vilda harar så måste man ha gallerbotten och inte trä som botten på buren:) ingen aning varför! Fast har hon varit så pass oseriös med allt annat så kan hon säkert ljuga om betffel, hjärtfel osv "/

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Annons:
Tregly
7/3/12, 11:44 PM
#14

#13 Märklig lag..

Menar att jag i alla fall inte upptäckt några bettfel, sjukdomar el liknande ;) Själv nämnde hon inget om något sådant.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/4/12, 11:24 AM
#15

#14 tror det har och göra med att det är mer naturligt för de vilda hararna. Är inte helt säker så vågar inte säga att det är just så. Ahaaa! Som jag misstänkte. Om man är oseriös med allt annat så tror jag knappast att man nämner att man avlat på bettfel, tarmsjukdomar, hjärtfel, njurproblem osv ;)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Tregly
7/4/12, 11:31 AM
#16

#15 Ja det kan ju vara så

Ne är man oseriös så säger man inte sånt. Men idag har man ju som sagt lite mer kunskap ovh erfarenhet och kan se om en uppfödare är seriös eller inte. Man märker det ganska snabbt, bara man ställer rätt frågor till dem :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/4/12, 11:40 AM
#17

#16 Ja, precis. Man kanske inte kan fråga "Vad blir det för färg om man korsar denna med denna" för då måste man kunna genkoderna på alla kaniner, vad kaninerna har bakom sig osv. Det är rena kinesiskan haha. Men tex "vad är detta för ras?" även om man själv vet vad det är för ras, bara för att "testa" uppfödaren. Och kanske "får jag stamtavla på kaninen?" när kaninen är wienertecknad. Säga att man tänkt köpa foder från tex City Gross och fråga om det är bra och om kaninen behöver saltsten. Säger människan ja på de frågorna så är den okunnig och man svarar "vi hör av oss ifall det blir en unge här ifrån:)"

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Tregly
7/4/12, 6:36 PM
#18

#16 ja precis! De där genkoderna är dock något som jag inte har satt mej in i, eftersom det är alltför krångligt för mej x) Man ska nästan låtsas vara lite okunnig så att de ger en den information som de brukar ge ut. Då märker ju man hur bra råd man får. Sen så har ju såklart alla uppfödare olika tips och råd, alla sköter ju dem inte likadant. Men om någon rekommenderar saltsten och mat från mataffärer så är nog inte ägaren så seriös. Eller, den kan ju vara seriös och älska sina kaniner och föder upp dem för att de älskar den rasen eller så. (om den vet vilken ras det är och så) Bara att de är okunniga. De kanske tror att saltsten och mat från mataffärer är det rätta. Men är kaninerna korsningar och inte kan raserna, inte har ordning på kaninerna eller papper så är noginte uppfödaren så seriös.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/4/12, 7:10 PM
#19

#18 Fast ska man kalla sig för uppfödare så ska man veta vad som är bra foder och hur en saltsten förstör kroppen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Tregly
7/4/12, 9:02 PM
#20

#19 ja visst, håller med dej. Men menade bara att vissa kanske inte är oseriösa, bara okunniga. Fast iförsej ska man va seriös så ska man ju kunna sin sak :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Annons:
hjartelyckanskaniner
7/4/12, 10:06 PM
#21

#20 Jo, visst kan man vara seriös ändå. Men jag skulle aldrig köpt av någon som inte kunde sin sak. Om man nu är en uppfödare så ska man kunna allt det som man ska behöva veta, dräktighetstid, hur man sköter ungar, bolåda, de vanligaste sjukdomarna, vanliga färger, när kaniner blir könsmogna för rasen man har, vad för foder som är bra och framförallt- hur en kanin ska skötas. Man kan inte veta allt och det finns ingen som vet allt, men detta är ju grunderna och sådant ska en människa som kallar sig för uppfödare veta :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Tregly
7/5/12, 3:49 PM
#22

#21 ja precis. Håller med dej där. Själv så vill jag bli uppfödare av Mellerudskanin när jag har tid och plats :) en ras som inte alls är vanlig idag och behöver fler uppfödare! :) och då ska jag försöka satsa så seriöst jag kan och inte bli en av de där oseriösa. :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/5/12, 4:40 PM
#23

#22 Tycker att den rasen som absolut behöver uppfödare är cashmere vädur. Annars kommer rasen tyvärr dö ut häe i sverige "/ en ruskigt fin och otroligt trevlig ras. Tror vi har 2-3 uppfödare i sverige och alla börjar bli släkt med varandra. Är många fler i danmark som föder upp.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Tregly
7/5/12, 11:41 PM
#24

#23 mm den rasen verkar trevlig, och så var den ju väldigt fin också. Har några mellerudskaniner på skolan, och tycker de har ett så härligt temprament och så är de så fina! lagom stora också :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/5/12, 11:49 PM
#25

#24 Fick tyvärr avliva min Cashmere den 30/3-12. Hon hade en stor tumör i magen :(

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Tregly
7/6/12, 12:07 AM
#26

#25 Usch vad hemskt! :( Jag fick avliva min första kanin för något åt sedan. Cancertumör :/ Men hon blev i alla fall 6 år, så hon fick leva rätt länge i alla fall.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/6/12, 11:10 AM
#27

#26 hon fick avlivas 2 dagar innan hon skulle bli 4 :( Men det hemskaste jag varit med om var med min lejonkorsade hane. Han bodde i typ 1dm skit i en bur på 80x30-40cm i ett jättemörkt rum. Jag kände bara för att rädda honom. "uppfödarens" kommentar var "alla ville ha honor.." När vi kom hem så var han riktigt skygg! Stampa och hade sig så fort man kom fram. Efter någon dag börja jag socialträna honom. Vi hade honom i uterummet och det var höst/vinter så alla krukor, bord, stolar, poolens grejer var inne i uterummet. Han sprang snabbt in och gömde sig bland sakerna. Jag satt och gjorde läxor så han fick springa där i en 2-3 timmar. Svinkallt var det! Efter någon månad så blev han riktigt tam. Man kunde lppna locket, säga "vänta Musse.." gå och sätta sig oxh sen säga "kom!" och då hoppa han upp ur buren, på ett planteringsbord, ner på en påse och hoppa upp i min famn och pussa mig i hela huvudet:) En dag så hade han rymt från buren när han fick en tvåvåningsbur där varje våning var 1-1,5x1-1,5m. Han satt hela natten på vår uppfart. Mamma fick panik och skulle fånga in honom. Han hade ju aldrig kelat med henne så han sprang i ren panik. Mamma fick kalla på mig som låg och sov och jag behövde bara säga "musse, kom hit" och han flög upp i framnen trots att jag stod rakt upp. När vi åt middag så satt han i mitt knä och åt av mina grönsaker. Skulle jag på toa så sprang han i panink för det var två "okända" människor i rummet. Sprang och leta efter mig. Och när jag satte mig så hoppa han upp i knät och pussa på mig för han blev så lycklig av att se mig. Någon gång i Maj för 6 år sedan skulle han vaccineras. Bara det att myxomatosen slog ut på honom istället för att hjälpa. Veterinären sa "ögoninflamation" men vem har ögoninflamation utan att ögonen varar? Han blev blind och hoppade in i saker. Detta hände på en vecka. Från att ha hoppat och varit helt lycklig till att vara rädd för allt för att man inte kan se. Det var ju bara ett allternativ- avliva. det var den hemskaste dagen i mitt liv! Ingen annan kanin kommer vara som min lilla viltgula Musse!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Annons:
Tregly
7/8/12, 11:35 PM
#28

#27 Vilken fin men sorglig berättelse :( Härligt när man kan få en kanin så tam så den kommer bara när man ropar på den. Ganska otroligt att man kan få den att bli så fäst vid just en människa, men så rädd för andra. Själv har jag aldrig haft en kanin som har varit så tam.

Ögoninflammation är inget som "bara uppstår" och inget man kan få av ett vaccin. :/ Så hemskt att det skulle hända. Dom måste ju ha räknat fel på dosen eller någonting. Bara undrar, varför blir man veterinär om man ljuger för ägarna? Jag har gått djursjukvård första året på gymnasiet nu, och till och med jag kan avgöra om en kanin har ögoninflammation eller inte. (vilket folk som inte har gått nån utbildning också borde känna igen) Dessutom så blir inte kaniner blinda av det utan något sekret i ögat :/ En riktig miss av veterinären. Sånt får lisom bara inte hända! Man kan inte åka till en veterinär för att ta ett vaccin och sedan få åka tillbaka och avliva :(

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

hjartelyckanskaniner
7/8/12, 11:55 PM
#29

#28 När han varit så pass vanvårdad och sen hittat en människa som älskar honom av hela sitt hjärta och han kan känna sig trygg hos en, så tror jag de har svårt att se detsamma hos en helt ny människa. Han hade ju aldrig sett henne trots att han hade bott hos oss i 6-8månader. Hade hon lagt lika mycket jobb som jag gjorde så hade han säkerligen gillat hela familjen. Han fick sitta i pappas famn en kväll. Eller ja, det tog inte många sekunder innan han åla sig ur hans grepp, hoppa upp där jag egentligen satt, ställde sig upp i stolen och såg att jag satt bredvid pappa, hoppa ner från stolen och upp upp i mitt knä och börja pussa mig i ansiktet. Kom pappa nära med handen så morra han. Jag var hans "hona" För att få kaninen så tam krävs blod, svett och tårar. Det är otroligt mycket arbete och det är inget som händer över en natt. Hade tur för mitt tog 3 månader. Folk kan få arbeta i år för att få ett sådant band om ens i likhet med vårt. Nu ser jag direkt om det är ögoninflamation. Veterinären höll på att skriva ut recept när en dansk kom In och kolla på honom. Jag vet inte om han krampa eller om han blev rädd när hon plötsligt tog tag i honom för han började skaka så smått. Det är så hemskt att det tog 30 min innan han verkligen somna in. Som om han ville leva och kämpa vidare men kroppen orkade tillslut inte mer.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Upp till toppen
Annons: