Annons:
Etikettallmänt
Läst 3442 ggr
[hejhejnaffy]
6/22/12, 9:36 PM

Fakta om svarigeharar

Hej! Jag hittar ingen fakta om sverigeharar! Någon som vill dela med sig om sin kunskap om just denna ras? Hur mycket den ska väga vid vuxen ålder? Hur stor bur den behöver? Hoppkanin? Hur mycket den ska äta (pellets)? Med mera…

Annons:
[Guldvingens]
6/22/12, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sverigehare är en ras som är under pågående utveckling. Projektet startade 2000 av Mirjam Gille, men först 2004 fick hon sin första kull. Den innehöll Gillestugans Alice och Gillestugans Alexis (e. dvärghare u. belgisk hare). Dessa två har länge varit de som man förknippat rasen sverigehare med. De användes båda två hos Paradisets hoppkaniner, så många harkorsningar härstammar därifrån.

De ska ha en vuxenvikt på 1,7-2 kg (nytt sedan 2012 pga ändringar) och en del av de uppfödare som försöker få fram rastypiska sverigeharar avlar mycket på hoppegenskaper. 

Framför allt så är målet en trevlig "mellanhare" i många olika färgvarianter. Flera olika raser har använts för att få fram de rätta egenskaperna och nya färger, men de raser som främst ska användas är belgisk hare & dvärghare för att få en stark hartyp.

Då de är under 3 kg så ska de enligt lagen ha en bur på minst 0,5 kvm. Men då de också är en hare så rekommenderar jag en större bur och gott om aktiveringsmöjligheter. Då harar tenderar att vara väldigt aktiva.

Pellets får man utgå från individen. Min första harkorsning Pia, gav jag 0.5 dl. Lilla Cindy jag hade nu nyss fick detsamma. 

Utöver Sverigehare så finns det uppfödare i Norge som aktivt försöker ta fram Liten Hare (belgisk hare-lik kanin i storleken 1,8-2,3 kg). Men som jag, jag tänker inte så mycket på namnet utan jag vill ha en hare i 2,1 kg storleken. Precis som min första hare, Paradisets Älskade Copia (u. Gillestugans Alice).

[Guldvingens]
6/22/12, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Paradisets Älskade Copia, viltgråbrokad

E. Paradisets Camomill (50% dvärghare 50% dvärgvädur)
U. Gillestugans Alice (50% dvärghare 50% belgisk hare)

[Guldvingens]
6/22/12, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Grönängens Picea, järngrå

E. Tribe's Vittervinge (25% belgisk hare 75% vädurskorsning)
U. Paradisets en Sfinx för Osiris (50% engelsk scheck 25% dvärghare 25% belgisk hare)

[Guldvingens]
6/22/12, 11:07 PM
#4

Hoppas jag hjälpte dig något med min förvirrade text ;). Har följt projektet lite i smyg sedan jag fick hem Pia 2007. Och har varit delaktig inom sverigeharefolket genom att hjälpa till med inavelsberäkningar och liknande.

Här på harkaniner i fokus finns även hon som grundade rasen :)

[hejhejnaffy]
6/22/12, 11:12 PM
#5

Coolt, och tack så mycket! Skulle ju vara perfekta rasen för mig! :)

[Guldvingens]
6/22/12, 11:16 PM
#6

http://www.bokdungen.se , har ungar just nu! 

http://gille.kaniner.se , kommer ta en lovande sverigeharekull nu i sommar (50% dvärghare 25% dvärgvädur 25% belgisk hare)

Dom två jag kan komma på just nu :)

Annons:
[hejhejnaffy]
6/22/12, 11:28 PM
#7

Perfekt ju! Tack sp jätte mycket :) Vet du om dem finns i skåne eller kan ordna transport hit?

[Guldvingens]
6/22/12, 11:45 PM
#8

Kolla på länkarna ;).

Gillestugans finns i Göteborg, och Bokdungens ligger neråt någonstans :)

[Guldvingens]
6/22/12, 11:46 PM
#9

Bokdungens finns i Skåne. Stod på deras hemsida :)

[hejhejnaffy]
6/23/12, 12:54 AM
#10

Gud vad snällt! Är skit trött så lusläste bara igenom hemsidan ^^ Då får jag kanske tinga den dära svarta hanen, han var jätte fin

[Guldvingens]
6/23/12, 1:10 AM
#11

Dom har många fina ungar till salu just nu :). Bra stam och trevlig släkt på alla de små. Du får inte glömma att säga till när du tingat en liten.

Glad

[hejhejnaffy]
6/23/12, 1:50 AM
#12

Ska du köpa en? :) Jag måste först tömma hela mitt gammla stall, så en kontenier måste hit ;) Sen när allt är rent,snyggt och allt är på platts ska en liten sverigehare få flytta in i en av boxarna :) Får se om någon annan hinner tinga den svarta innan mig, det hade ju varit trevligt att få hem den lilla plutten…

[Guldvingens]
6/23/12, 2:09 AM
#13

Nja, jag hoppas på att få låna hem en hona och para med den harkorsningen jag hade hemma på foder ett år :). Så jag får se hur det blir i framtiden. Men en harkorsning (sverigehare, liten hare… kärt barn har många namn) ska jag ha inom ett år iallafall :)

Annons:
[Guldvingens]
6/23/12, 2:12 AM
#14

Om du inte köper av Bokdungens så rekommenderar jag den kullen Mirjam ska ta (Gillestugans kaniner). Mamman är viltgrå manteltecknad (belgisk hare/dvärgvädur) och pappan en havanna dvärghare. Hon fick en döfödd kull nyss tyvärr, men i den kullen var det främst svart och svart manteltecknat. Om jag hade varit intresserad av svart själv så hade jag lätt velat ha en svart manteltecknad ur den kombon, kan inte tänka mig något annat än att de skulle bli supersnygga sverigeharar.

:)

[hejhejnaffy]
6/23/12, 2:28 AM
#15

Hoppas din kull blir bra då :) Synd att det blev dödfödda ungar :/ Ska kolla in hemsidan lite nogrannare imorgon, måste sova nu hehe halv 3 på natten oupsi ^^

Gillestugan
6/25/12, 12:07 PM
#16

Vår officiella hemsida: http://sverigehare.web.surftown.se/

Upp till toppen
Annons: