Annons:
Etikettallmänt
Läst 6779 ggr
Anoki
2012-06-14 16:15

Skogshare

Våran granne föder upp vilda skogsharar (eller svenska harar som dom också kallas). Hon gör dom inte tama eftersom hon sedan släpper ut hararna i det vilda. Eftersom dessa harar inte är hanterbara så blir ju ungarna lika sin mor då dom föds med öppna ögon och dom lär ju sig efter sin mor. Glömde skriva att hon som har hararna är jägare, och gör detta för att "få" jaga dem.

Jag är ju verkligen emot jakt och skulle vilja ge en liten unge ett liv här oss mig. Jag har 4 andra kaniner som har underbart temperament, och skulle vilja försöka mig på detta. Men eftersom ungarna tar efter sin mamma i beteendet ganska fort är ju störtsa chansen att ta en väldigt liten, på bara några dagar. Och detta är inget problem för mig då jag har sommarlov om 1 dag, och kan lätt gå upp på nätterna o mata.

Men jag vill gärna veta vad andra tycker, jag har inte pratat med henne om detta än men ska göra de. Men tycker ni att detta är en bra ide? att ge en hare ett härligt liv här oss mig?

Tror ni att de kommer gå att få den tam, även föräldrarna inte är hanterbara?

Och vet ni hur ofta, och hur mycket man matar en lite krabat om dagen?

Jag ska såklart läsa på mer om detta, om jag hittar ngt. Hittar ingen sida där de finns fakta om dessa harar i fångenskap.

jag har också planer att lära denne hare att hoppa i framtiden.

OBS: Hararna är renrasiga och har ingen annan ras i sig.

//TACK :)

Annons:
[Guldvingens]
2012-06-14 17:12
#1

Du kan omöjligt ge en hare ett bra liv. En hare SKA leva i det vilda.

Dessutom får du inte ha hare hemma hos dig, inomhus. Enligt svensk lag så är det inte tillåtet att hålla vilda djur i fångenskap i mer än 42 timmar.

Inte säker på att hon FÅR föda upp harar på det sättet den kvinnan gör det. Låter oerhört skumt.

Om en som räddade en liten hare, och sedan släppte ut henne i det fria då hon blev deprimerad. Trots bra vård. http://sunnanvindens.webs.com/jussi.htm

Anoki
2012-06-14 17:14
#2

okej tack då vet jag

[Guldvingens]
2012-06-14 17:18
#3

Jag skulle dessutom rekommendera dig att kontakta någon viltvårdare och fråga om det din granne gör är rätt & lagligt? OM inte annat; om hon gör det och det ÄR olagligt, så skulle du kanske rädda några harar från att bli uppfödda enbart i syfte för att jagas av människa för nöjes skull.

Ifall du vill göra något menar jag :)

Vill du ha en "hare" så skulle jag du kunna kolla på belgiska harar (kaninras), inte riktigt samma sak, men de är i större storlek, väldigt livliga och är så lik den "vilda" haren man kan komma bland kaninraserna.

Anoki
2012-06-14 17:27
#4

Så det kanske är lagligt att ha "räddat" nån/några harar då? :) Något jag verkligen skulle vilja göra :P

Jo, en hare hade vart kul att lära hoppa, sägs att man kan gå långt med vissa individer. När jag va på utställning va de några få belgiska harar, väldigt fina :3

[Guldvingens]
2012-06-14 17:39
#5

Nja, lagligt är det inte.

Som den haren ovan, Jussi, var tysk - därav att denna vuxna människan fick lov att föda upp den och ha den hemma.

Hittar du en vild harpalt så ska du låta den vara, om det inte är uppenbart att mamman är död (vilket är väldigt svårt att veta). Och i det läget ska viltvårdare kontaktas och DOM tar hand om harpalten isåfall.

[Guldvingens]
2012-06-14 17:41
#6

"

Vem får ta hand om vilda djur ?

För att få vårda och rehabilitera skadade vilda djur krävs tillstånd från länsstyrelsen och Naturvårdsverket, enligt jaktlagstiftningen. Ansökan sker via länsstyrelsens miljöenhet eller juridiska enheten. Den anläggning som används ska vara besiktigad och godkänd av länsveterinär eller av veterinär med motsvarande kompetens utsedd av kommunens miljönämnd, innan den får tas i bruk.

  • Länsstyrelsens tillstånd gäller själva hägnet och anläggningen (Sjukstugan)
  • Naturvårdsverkets tillstånd gäller omhändertagandet och frisläppningen av djur

Verksamheten måste även ha en ansvarig veterinär knuten till anläggningen/sjukstugan. Operativa ingrepp får bara utföras av en veterinär. Tillståndet är personligt och det är upp till tillståndsinnehavaren att leva upp till det ansvar som rehabiliteringen innebär.

För att ansöka om tillstånd ska man höra av sig till länsstyrelsen eller naturvårdsverket och be om råd och hjälp hur man går till väga. För mer information, kontakta eller gå in på naturvårdsverkets och länsstyrelsens hemsidor.

OBS! Djur som hålls mindre än 48 timmar kräver inga tillstånd."

**http://www.djurenso.se/html/viltrehabilitering.html
**

Annons:
[Guldvingens]
2012-06-14 17:42
#7

Skadade vilda djur

Vad gör du när du hittar skadade däggdjur och skadade fåglar ute i naturen? Svaret beror på hur allvarlig skadan är, men också på vilken art det gäller. Om djuret inte kan rehabiliteras och släppas ut igen, så bör det avlivas.

Ett vilt djur ska inte hållas i fångenskap, oavsett om det är skadat eller inte. Det bör leva med andra djur av sin art i frihet. Ett djur som blivit vant att få mat av människor kan få svårt att klara sig på egen hand.

Det är förbjudet enligt djurskyddslagen att hålla viltfångade djur för sällskap och hobby. Enligt Artskyddsförordningen får du inte förvara eller transportera fåglar av arter som lever vilt inom Europeiska unionen.

Kontakta polisen om du hittar ett skadat däggdjur eller en skadad fågel. Då kan du få hjälp med att bedöma om djuret ska avlivas eller om det kan föras till en rehabiliteringsanläggning. Polisen har adressen till godkända anläggningar. Anmäl alltid till polisen om du avlivat något djur som inte får jagas.

Krävs tillstånd för att rehabilitera skadat vilt?

För att vårda och rehabilitera skadat vilt krävs tillstånd från Länsstyrelsen och Naturvårdsverket, enligt jaktlagstiftningen. Ett antal privatpersoner och föreningar har tillstånd att ta hand om skadade djur. Tillstånden gäller vanligen igelkott, ekorre, harar samt fredade fåglar. Vården ska ges under överinseende av veterinär.

Tillstånd från länsstyrelsen

Länsstyrelsens tillstånd gäller själva hägnet och anläggningen. Länsveterinären ska ha besiktigat och godkänt anläggningen.

Tillståndet från Naturvårdsverket

Naturvårdsverkets tillstånd gäller att ta hand om och frisläppa fåglar. Riksorganisationen Katastrofhjälp – Fåglar och Vilt, KFV, ordnar utbildningar för sina medlemmar i att ta hand om skadade djur.

Kontaktuppgifter till viltrehabiliterare

För att vårda och rehabilitera skadat vilt krävs tillstånd från Länsstyrelsen och Naturvårdsverket, enligt jaktlagstiftningen. Ett antal privatpersoner och föreningar har tillstånd att ta hand om skadade djur.

Statens vilt

Statens vilt är ett antal däggdjurs- och fågelarter som tillfaller staten när de dör eller omhändertas. Hittar du något sådant djur dött eller skadat ska du rapportera det till polisen.

http://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Jakt-och-vilt/Vilda-djur/Rad-om-vilda-djur/Skadade-vilda-djur/

Vincent...
2012-06-15 10:13
#8

om man har en vild hare, då ska ju den inte bo i en liten bur tycker jag!

haren ska ju då ha en stor bur.

HAHAHAHAHAHA…..

[_hsleiufhbtv]
2012-06-15 10:24
#9

#8 man får inte ha en vild hare i fångenskap mer än 42 timmar. Men stora burar är väl en självklarhet oavsett om det är en snäll dvv eller en vild hare?

Vincent...
2012-06-15 10:51
#10

#9 men jag menade att den ska har en stor markbur för att det var en vild hare!

HAHAHAHAHAHA…..

[_hsleiufhbtv]
2012-06-15 11:08
#11

#10 man får inte ha vilda harar i fångenskap.

Vincent...
2012-06-15 12:23
#12

#11 det vet jag!

men ville säga det tll henne så att hon vet att det krävs mycket jobb och stor plats.

HAHAHAHAHAHA…..

[_hsleiufhbtv]
2012-06-15 13:50
#13

#12 men hon får ju inte ta den? Det är olagligt. Däremot kan du kolla upp det där som nämns ovan, att anmäla den här personen som föder upp dom TS.

Annons:
Vincent...
2012-06-15 16:11
#14

#12 jag vet det, men det verkade som hon vill te den vilda haren och behandla den som en kanin!

hon ville ju hoppa med den vilda haren!

HAHAHAHAHAHA…..

[_hsleiufhbtv]
2012-06-15 17:27
#15

#14 men hon får ju inte hålla den i fångenskap! Då bryter hon ju mot lagen!

Anoki
2012-06-16 15:06
#16

öhm, ockej jag va nog oklar, jag ska inte ha en vild hare, jag har mina kaniner jag har nu och hoppar med och senare kanske jag kommer att köpe en harblandning (alltså kanin).

Fridaaaa
2012-06-16 15:57
#17

Man får inte ta hand om vilda djur, utan viltvårdares tillstånd.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bokdungen
2012-06-17 11:46
#18

Man får föda upp skogsharar, men det krävs tillstånd.

Upp till toppen
Annons: