Annons:
Etikettallmänt
Läst 5810 ggr
Martyvonparty
2016-05-22 18:22

Övergivna harungar.

Hej!

Nu är det såhär att en vän till mig räddade 3 av 5 kaninungar från skatorna. De andra två dog tyvärr och var helt sönderpickade. De andra tre verkar på förhållandevis bra, den ena har dock ett sår under ögat men som inte blöder längre.

Kompisen tog upp de överlevande kaninerna och la dem i en låda. Ringde veterinär som sa att de bara kunde avliva ungarna och inte hjälpa dem. Kompisen ringde även till Skansen som sa samma sak - att de inte kan hjälpa dem utan bara avliva. 

Jag har nu försökt få tag på viltvårdare utan att lyckas. Ungarna är max några dagar gamla och just nu är dem i en kaninbur med spån, hö och halm. 

Ungarna hittades mitt på en öppen gräsmatta utan skydd runtomkring och utan att någon harmamma syntes till. Kompisen såg en stor del av händelseförloppet innan han förstod vad det var som skedde. Det var ett gäng skator som drog runt ungarna, pickade på dem osv. 1 av de 5 ungarna tog en skata och flög upp med men tappade den en bit upp i luften. Den dog i princip på en gång.

Så nu sitter jag här med 3 harungar, som är ca 13 cm långa. Har köpt glutenfri vällning men har inte gett dem det än. Hjälp mig nu! 

Vill INTE få tillrättavisningar. Kompisen räddade dem och tog dem från platsen, och nu sitter jag här. Jag har stor kaninvana men inte av så små ungar. 

Ge mig alla tips ni har! Nummer till viltvårdare etc. Vill inte att de tas av någon som enbart avlivar dem. Vad kan man mata dem med?  Jag finns i Stockholms-området.

Tack på förhand.

Annons:
smellcaramell
2016-05-22 18:27
#1

Tror tyvärr inte du som privatperson får ha kvar ungarna någon längre tid, men skulle gissa på att du kan stödmata de på samma sätt som kaninungar fram tills dess att du finner någon bättre lösning. Kaninungar ger man kattungeersättning varje/varannan timme.  Här är en tråd från en annan ifokussajt där en person stödmatat kaninungar som kanske kan va till hjälp (hoppas det är ok att länka annan ifokussajt?) 

http://kanin.ifokus.se/discussions/571f30f8ce12c41fc20015c0-moderslosa-kaninungar-4-dagar?discussions-4

Martyvonparty
2016-05-22 18:34
#2

Tack för svar! #1 ! Ska genast kolla där! 

Givetvis får man inte ha vilda djur hemma. Därför ska jag ringa viltvårdare i morgon, men fram tills att de kommer/hittar annan bra lösning så vill jag var vara så bra "fostermamma" som möjligt! 

Sen är jag lite kluven… Veterinär + skansen ville bara avliva dem direkt.. Är rädd att viltvårdare gör samma sak. Är det inte schysstare då att ha kvar ungarna tills de är stora nog att klara sig själva? Har som sagt haft kanin hela livet, men ungar är något nytt. Vill så hemskt gärna att dessa ska överleva. :(

Martyvonparty
2016-05-22 18:36
#3

En  annan tanke som slog mig, är det möjligt att sätta ihop dessa ungar med en kanin som har en kull just nu och ger mjölk/fått dödfödda ungar?  Alltså att en kanin adopterar dessa..?

Lilithium
2016-05-22 18:41
#4

#3 Det bör absolut gå, det om något skulle jag rekommendera.


frejaspluto
2016-05-22 18:44
#5

Det borde gå kolla upp, det med honan adopterar dom. Det finns ngt som heter djurambulance typ som vårat 112, vet inte vart du är i landet så det är olika nr. Ring och kolla upp med dom om det går och få råd.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[AnimeV4]
2016-05-22 18:45
#6

Kanske hittar du något vettigt här: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning

Enligt lagen så får man hålla ett vilt djur hos sig max 48 timmar, men jag skulle gjort som du och tagit hand om dem iallafall. Idiotlag i sådana här fall med djurbebisar eller skadade djur.

Annons:
Martyvonparty
2016-05-22 18:46
#7

Ok ska försöka hitta en adoptivkaninmamma om inte viltvårdare kan bistå! Jag har försökt ringa idag men eftersom det är söndag kväll är det nog svårt.. 

Ringer imorgon på morgon igen! Skulle det vara så att jag blir illa tvungen att ta hand om dem hemma, så går det nog också. Jag studerar nämligen hemma kan därför mata dem osv.

Anonym783
2016-05-22 18:57
#8

Följer tråden, vill gärna få reda på vad som händer :)

Hakuna Matata.

Em_
2016-05-22 19:13
#9

Jag hade inte satt in vilda ungar till kaninungar, hade varit rädd för att de bär på någon smitta kaninerna inte klarar.


[AnimeV4]
2016-05-22 19:21
#10

#9 Det låter smart. Håller med där.

frejaspluto
2016-05-22 19:29
#11

Jaaa, just det självklart 😮, det tänkte inte jag på ! Håller nog med # 9, 10.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Lilithium
2016-05-22 19:40
#12

Det tänkte jag inte på..


Martyvonparty
2016-05-22 22:40
#13

okej, så ingen adoptivkanin!

Jag tog cykeln och cyklade nästan 1 mil enkelväg till närmsta öppna apotek och skaffade en såndär dos-spruta, en spruta som man kan mata dem med.  

Har köpt glutenfri välling som jag kokade upp med vatten+laktosfri röd mjölk, och en liten liten klick smör. kokade upp, lät svalna till kroppsljummet ungefär, lite svalare, och lyckades mata alla 3 någorlunda. Det var helt klart en utmaning!

Kommer imorgon att ringa till olika viltvårdare och rådfråga. Lagen skiter jag i, jag tar hellre böter än bara ger upp dem och avlivar dem.

Självklart tänker jag inte heller hålla dem som tamdjur utan släppa ut så fort som möjligt. Men märker jag att de börjar vara sega och tappar livslusten så tänker jag inte fortsätta deras lidande, och då blir det tyvärr veterinären för dem… :(

Håll tummarna!

Annons:
Martyvonparty
2016-05-22 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Sådär små är de! 😕

smellcaramell
2016-05-23 07:46
#15

#14 jag skulle gissa att de där ungarna är ett par veckor gamla då jag har för mig att kaninungar o harungar går igenom ungefär samma stadier i början, och båda föds pälslösa och med stängda ögon som öppnas först efter 1-2 veckor. Prova ge dem tillgång till hö o kanske färskt gräs(låt det inte ligga kvar länge för det jäser fort!) och se om de vill smaka, vet inte exakt när de börjar äta sådant men det skadar aldrig att erbjuda de iallafall.

Martyvonparty
2016-05-23 08:24
#16

Nej, du har fel! Till skillnad mot kaninungar, så föds harungar fullt utvecklade med päls, öppna ögon och hörsel. 

Har talat med vilt viltjour nu och fick ytterligare ett nummer jag skulle ringa, men har inte fått svar där än. Enligt jouren iaf, så har jag gjort rätt hittills med maten jag gett, men att det är bättre att ge valpmjölksersättning - vilket jag ska försöka skaffa idag. 

Sen får jag hoppas på att jag får tag på den andra jag skulle ringa. Hon är nämligen viltvårdsrehabiliterare och räddar många harungar varje år!

[AnimeV4]
2016-05-23 11:24
#17

Jag hoppas att du får tag på henne snart!

Martyvonparty
2016-05-23 17:52
#18

jajamen!! 

Fick idag tag på Suzzie från Lilla Vilthuset. Jag kommer imorgon att köra dem nästan 20 mil fram och tillbaka till henne. 

Hon har utbildning i att rehabilitera allt från harar till fladdermöss, så detta kommer bli bra! Tyvärr så dog en av ungarna under dagen. Det gick otroligt fort, hon var helt okej pigg på morgonen och bara någon timme senare var hon nästan död. Efter rådgivning med viltjour så skulle jag bara lägga henne i en låda med något mjukt underlag på och låta naturen ha sin gång.

[AnimeV4]
2016-05-23 17:58
#19

#18 Vad bra! Jag tycker att du har gjort ett bra jobb! 🏆

frejaspluto
2016-05-23 18:47
#20

Du är go människa ☀️☀️☀️

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Martyvonparty
2016-05-24 22:50
#21

Sådär!

Överlämnade de två överlevande ungarna idag! fick veta att de var max 4 dagar gamla! Men hon sa att de båda var starka och troligen kommer att överleva. Är så glad att jag tog mig tiden att rädda dem och inte låta dem dö, de fick en andra chans! :)

Martyvonparty
2016-05-24 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#22

Suzzie, som viltvåraden heter, har lovat att skicka bilder på ungarna vart efter de växer! Ska uppdatera er vart eftersom också! 🙂 Under tiden kan ni få kära ner er i de bilder jag hann ta! 😍

[AnimeV4]
2016-05-24 23:17
#23

Oj! Det var inte gammalt! Jag tycker att du gjort ett väldigt bra jobb och det är tur att det finns människor som dig🌺

[MiraForever]
2016-06-20 23:09
#24

Så söta! Ett bra jobb har du gjort. Det var fantastiskt att höra dig säga så. Att du hellre får böter än att ge upp derans liv för avlivning!

Sätter  en tass här😃

Upp till toppen
Annons: