Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1492 ggr
Anoki
2/2/16, 9:41 AM

Draktränarkullen

Kände ju att jag bara måste dra igång denna sajten lite med min spännande projektkull trots att dem idag är 1,5 vecka gamla (födda 22 januari). Kullen togs för dra igång manteltecknad dvärghare, vilket i stort sett inte finns alls på rasen i dagsläget. 

Detta är våran andra dvärgharekull och även framtida linjer. Honan har alltid varit svårparad så fick passa på denna gången trots att hanen inte ställts klart än.

Pappa Exner är efter Blaxtorps vit rödögda led samt Alods svarta led. Vet om hans kvalité så behöver inte tveka på att han är ett fint avelsdjur. Hans mor är kullsyster till LU-vinnaren 2015 och hans farfar är svart svenskt champion. Hans kullyskon är även ställda på 95p, liksom hans föräldrar. Hans mor är även framgångsrik inom hoppningen i Skafkh.

Mamma Wega lägger grunden för vårt mantlade projekt på denna ras. Hon börjar bli till åren så därför kunde inte parningen vänta längre när brunsten anlände.  Liksom Exner är hon en mycket trevlig individ. Hennes mamma är brun zobel som setts en del här på sajten vid namn Aktiv. Pappan är en manteltecknad bourgogne hermelin, så ungarna är inte helt renrasiga men kommer utseendemässigt inte vara så stor skillnader. Ungarna är alltså 75% dvärghare. Wega har ställts en gång med avdrag då hon var i dålig kondition och i fällning, men blev tilldelad 89,5p. Skulle kunna få 3-4p mer. Fick även 9 av 10 på teckning.

Detta är ingen annonstråd utan här kan ni ta del av kullens uppväxt. Är man intresserad går det bra att PM'a och kolla hemsidan här: http://melodyskaningard.weebly.com/draktraumlnarkullen.html

Annons:
Anoki
2/2/16, 9:43 AM
#1

Bild från 1 veckasfotograferingen i torsdags!

2 viltgrå
1 svart
1 vit rödögd
1 viltgråbrokad

Kilala
2/6/16, 5:25 PM
#2

Den svarta vill jag gärna intresse på om det är en hona…

Mvh Susanne

Anoki
2/8/16, 9:56 PM
#3

#2 Hon är redan tingad, men parar en till hona i mitten av mars som kan ge svart. 

I fredags blev ungarna 2 veckor, och oj vad dem växer. Längtar dock tills dem blir vuxna för att se hur deras kroppar blir. På bilden har vi lilltjejen Stormcutter :)

nikkifun
2/8/16, 11:11 PM
#4

#3 Vad söt hon är! Hon står ju redan fint som en hare 😃

Zofie
2/18/16, 8:05 PM
#5

Kikat mycket på dessa små och dom kommer bli jättefina!

Jag vet att Jennie har en brokad hane (e. dvärghare u. belgisk hare/lejon) som gav fina mantlar (som blev mosade av sin mamma).  Han är liten och söt, kanske användbar till någon renrasig dvärghare hona.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Upp till toppen
Annons: