Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1842 ggr
Storip
2015-12-27 08:28

Definiera hare

När blir en hare en hare?

Som jag förstått det är "tama" harar (då belgisk hare och dvärghare) egentligen kaniner som avlats fram för att se ut som harar. Kan tänka mig att man avlade fram långa öron, längre framben osv. Men när kom det typiska temperamentet för harar in?

Var går gränsen för att en hare är en hare (fast egentligen kanin som ser ut som hare)? Är det när temperamentet är typiskt haraktigt, eller utseendemässigt?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Annons:
Zofie
2015-12-28 10:05
#1

Det är en vettig fråga du ställer.

En hare blir en hare, när den har det rätta utseendet. Temperamentet är olika från belgisk hare och dvärghare, så man kan inte riktigt grunda det på de. Vissa säger att harar är aggressiva, jag säger att det beror på gener, så man kan välja att korsa in raser som inte är harar - för att få ett bättre temperament. Men så snart typen på avkommorna återigen är som en hare, då har du en hare igen. Även om den inte är rasren.

Dvärgharen är känslig, med hög integritet. Det är vad jag gillar hos rasen, den kräver en ägare som är lugn, trygg och konsekvent. Som samtidigt respekterar kaninens egna space. Belgiska harar är känsliga, men inte på samma sätt. De är lugnare, och lättare att hantera än sina mindre kusiner. Hartypen i sig är väldigt stark, så det går rätt fort att få fram önskad typ hos avkommorna. 

Återkommer senare med mer tankar :)

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Storip
2015-12-28 20:46
#2

Ok, tack :)

Så en kanin som ser ut som hare kan man kalla hare? Om den skulle vara icke rastypisk..?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Sashhi
2016-01-05 16:30
#3

#2 Jag skulle säga att den bör ha någon av harraserna i släkten någonstans. då brukar man ju kalla det en harkorsning eller dylikt. blir lite förvirrande om man kallar en som "råkar" se ut som en hare en harras.

Not your mom, not your milk.

Storip
2016-01-05 21:05
#4

#3 Men om man inte vet om den har hare i sig/eller inte? Tex omplaceringskanin eller kanin köpt på zoo som ser ut som hare.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


louise1993
2016-01-07 11:32
#5

#4 Hur man definierar en hare tänker jag är samma som med alla andra raser, när är en sachsengolden sachsengold, när är en tan en tan? Men jag tycker att det som folk sagt innan är vettiga svar. 

Har du en kanin som du inte vet vad det är bakom tänker jag att man helt enkelt kan säga att den är harlik :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Zofie
2016-01-07 12:48
#6

Harlik/Hartypad, allt är relativt, sen har vi alla olika åsikter om hur en hartypad kanin ser ut. Sett belgiska harar som mest sett ut som en feta flodhästar med för lång rygg och ingen presentation, jag har sett dvärgharar som ser ut som en kass hermelin. Så bara för att det är renrasigt behöver inte betyda att de är harlika, sen beror det ju lite på vilken hare det är man syftar på. Men gemensamt är en uppdragen buklinje, styva öron som står rakt upp, något konkav ansiktsform och stora ögon. Här på sidan så säger vi 25% som vi kan börja kalla harkorsning (alltså, att åtminstone en kanin i andra led är renrasig hare), fast om man ser till exempelvis Louise som har två kullsyskon med tekniskt sätt 25% hare i, som är helt olika. Kanske kul om du visar bild Louise :)

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
louise1993
2016-01-07 13:19
#7

#6 De är ett rätt bra exempel ja! Båda räknas som harkorsningar om man ser till att det ska vara 25%, men Otto, som faktiskt har den mest harlika kroppen, blir ändå räknad som vädur då hon har hängöron. Flodo har ena örat upp och honom får jag jämt kommentarer att han ser ut som en hare. Tror förvisso att färgen gör det lite med, men det är intressant att se hur stor skillnad öronen gör. 

Otto är ganska svår att fånga på bild, men här kommer två bilder att jämföra.

Otto

Flodo

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Storip
2016-01-07 17:03
#8

Harlik var ju ett bra ord :) Har inte tänkt på det tidigare.

Louise, så söta! Oj vilken skillnad på de, hade jag sett de bredvid varandra hade jag inte trott att de har samma föräldrar ;P Flodo påminner lite på en hane jag har, harlik är han (enligt mig o några andra) men är korsning med vädur bland annat, men inte hare.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Upp till toppen
Annons: